29. maj 2017

Dobbeltspejling

Forestil dig at du aldrig har set dig selv bagfra. At du ikke har den fjerneste anelse om hvordan hele du ser ud, men kun har et billede af den del af dig du kan se når du kigger i ét spejl. Du kan vende og dreje dig og se dig selv delvist bagfra, men hvordan du ser ud for en person som står eller går lige bag dig, er lukket land. Du ved selvfølgelig godt at du har en bagside, selvom du aldrig har set den, for du kan mærke den indefra og delvist også udefra, og du har også mærket virkningen af at have den. Måske har den tjent dig godt, og du har været glad for alt det for eksempel din ryg har givet dig af glæder gennem livet. Måske har din bagside voldt dig problemer. En blanding af begge dele er nok mest sandsynligt, men hvordan den præcis ser ud, især i sammenligning med andres og i andres øjne, det ved du ikke en kæft om.

Så kommer der en venlig sjæl en dag og tilbyder dig endnu et spejl, og nu kan du spejle dit eget spejlbillede med ryggen til og se en side af dig selv som for andre er åbenbar og selvfølgelig, men som du nu ser udefra i sin helhed for allerførste gang. Måske bliver du meget overrasket, måske på den gode, måske på den dårlige måde. Er det virkelig dig?

Sådan en venlig sjæl stødte jeg ind i forleden, og det føles som at have mistet min uskyld for alvor. Nu ved jeg hvordan min egen bagside ser ud, og ja, det er virkelig mig! Jeg må se det i øjnene.
Det her handler selvfølgelig overhovedet ikke om konkrete spejle eller min fysiske fremtoning på den modsatte side af kroppen end hvor mine øjne sidder. Det har du nok gættet. Det handler om noget meget, meget vigtigere end det. En ny indsigt i mig selv som jeg skal finde ud af at inkorporere i mit liv fremover. Hvis jeg kan.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar