Smart!

Siden nytår har jeg haft mulighed for at bruge en smartphone. Selvom gode mennesker længe vistnok nærmest har haft ondt af mig og forsøgt at få mig med på smartholdet, har jeg strittet imod, fordi den smartphoneadfærd mange mennesker omkring mig udviklede, ikke lige var noget jeg følte mig tilskyndet til at efterligne, og fordi jeg ikke syntes jeg havde noget egentligt behov. Men nu kan jeg godt se at det altså er virkelig smart!

Jeg ved med mig selv at der er mange muligheder jeg aldrig kommer til at udnytte på den telefon, simpelthen fordi jeg er bange (altså som i hunderæd) for at det vil stjæle min hjerne og mit nærvær og min fordybelsesevne, men der er også visse muligheder som jeg synes er rigtig sjove, og som jeg har kastet mig over med begejstring. Fx Instagram (fordi jeg er blevet glad for at bruge kameraet) og Endomondo (fordi jeg er lidt af en skabsresultatnørd og er lykkelig over at have fået en gps til rådighed). Dem kan jeg lide! (Som det er lige nu, i hvert fald).

Og så er det - vigtigst af alt, måske - fantastisk så nemt og overskueligt det er at skrive sms'er. Det er altså en fest for sådan én som mig der ikke bryder sig stort om at tale i telefon, men foretrækker at skrive i videst muligt omfang. Huhej hvor det går .. det er en kæmpehjælp, især med to teenagere i huset.

Jeg kommer aldrig til at "bo" i min smartphone som nogle mennesker der nærmest slet ikke behøver en computer (eller et tv) længere, for jeg kan for eksempel ikke skrive og læse lange, grundige mails til og fra de venner jeg skriver sammen med, jeg kan ikke se gode fotos "ordentligt", og jeg har rigtig svært ved at danne mig overblik over og få alle detaljer med på mange af de steder jeg besøger på nettet. Det er som at kigge på verden gennem et sugerør, tænker jeg nogle gange og bliver irriteret og går op til min computer.

Alligevel er jeg glad for den telefon, og det bliver nok meget snart sådan at jeg slet ikke kan forestille mig at undvære den igen, hvilket også er godt nok så længe det er mig der bestemmer over telefonen og ikke den der bestemmer over mig :-).

Kommentarer

  1. Jeg kender en hvor den vigtigste smartphone-app er vejret. Det er jo netop vigtigt at bruge den hvor den giver et plus, ikke føle sig forpligtet af det den også kan give.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er i hvert fald rigtigt :-). (Mine børn kan slet ikke forstå at jeg kan få informationsforstoppelse på den måde .. hold fast hvor kan de tage meget ind (eller lade meget passere; nogle gange spekulerer jeg på om det er det de gør)).

      Slet
  2. Samme her, jeg synes det er pinligt når folk går og råber til en smartphone!
    Og somme tider griner jeg lidt når folk synes at det er så smart, men ikke kan se billederne på en stor skærm. :) Og at skrive selv på en smartphone er ikke smart - det går langsommere med mindre man udvikler særlige tommelfingre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Donald, ja til det hele :-). Og jeg er håbløst bagefter og gammeldags, jeg kan ikke engang finde ud af det med tommelfingrene (altså de to jeg har) .. og laver (ekstra) mange fejl, det irriterer mig også, men har lært at leve med det i sms'er som jeg alligevel er glad for at komme nemmere om ved end på en stenaldermobil.

      Slet
    2. Fra det tekniske hjørne må jeg lige tilføje at en smartphone kan være rimelig at skrive på, med et godt skærmtastatur. Jeg oplever acceptabel hastighed når jeg ikke skal prikke på hvert bogstav, men kan lade fingeren glide rundt i en lang bevægelse pr. ord. Helst med den anden hånds pegefinger. Her er den populære iPhone dog handicappet, da Apple ikke er tilhængere af at lade brugerne vælge andet end deres standard.

      Slet
    3. Okay, Johnnie, det kan jeg da ikke finde ud af .. eller også er mit tastatur ikke godt nok, det er nok sandsynligt da telefonen ikke er helt ny. Jeg prikker med pegefingeren og prøver at være opmærksom på at bruge de forslag der dukker op, smartest (!) muligt. Jeg har også lige testet med tommelfingrene, og det går også, men ikke nær så sikkert.

      Slet
  3. Det lyder som om du har en Android-smartphone... Det bedre skærmtastatur er normalt ikke med som standard, men til ikke alt for gamle udgaver af Android er der en app i Play: Google Keyboard. Den bruger jeg med tilfredshed.

    Til ældre udgaver findes der Swype og SwiftKey (begge apps koster penge efter en måneds prøvetid). De får typisk pæne anmeldelser, men jeg har ikke prøvet nogen af dem, da min bedagede smartphone nåede at få en opdatering. Nogle ældre smartphones kan opdateres udenom officielle kanaler, men det vil jeg kun foreslå til nogen som har hang til at grave i teknik :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, en HTC Wildfire -- og jeg tror den er for gammel til Google Keyboard (som jeg ikke kan finde i Play selvom jeg har søgt på forskellige måder) og måske for gammel eller for "lille" til Swype ('Pakkefilen ugyldig'). SwiftKey kunne jeg godt hente, men det tog så meget plads op at jeg blev foreslået at fjerne det igen, hvilket jeg har gjort. De uofficielle kanaler tør jeg ikke give mig i kast med, så tror jeg bare at det er min kapacitet der kommer til kort :-).
      Men jeg vil gemme de her informationer til jeg måske engang får en nyere/større smartphone, for nu har jeg fået et kig ind i tastemulighedernes land og dermed blod på tanden. Jeg anede ikke at man kunne vælge tastatur på den måde - smart! - og du skal have tusind tak for at indvie mig :-). (Hvor er der meget jeg ikke ved .. det huer mig ikke helt ;-)).

      Slet

Send en kommentar