18. december 2013

Om samtalens fire lag

Da jeg for et stykke tid siden læste Ilse Sands bøger, stødte jeg på mange afsnit og mange formuleringer som fik flere pråse til at gå op for mig. Én af de ting som var en stor oplevelse for mig at få sat ord på, var den måde Ilse Sand skriver om samtalens fire lag på:

  1. småsnak/smalltalk

  2. det interessante lag/rollelaget

  3. fortrolighedslaget

  4. direkte kontakt.

Ilse Sand skriver om de fire samtalelag i bogen "Elsk dig selv – en guide for særligt sensitive og andre følsomme sjæle"*, og ud over at beskrive de fire samtalelag og beskæftige sig med fordele og ulemper ved alle fire lag, giver hun også nogle tip til hvordan man "flytter" en samtale fra det ene lag til det andet, dvs. fordyber samtalen eller trækker den tilbage mod overfladen. Hendes fokus er naturligt nok hvordan særligt sensitive mennesker generelt oplever at samtale i de forskellige lag, men beskrevet ud fra et overordnet perspektiv der også inddrager og giver forståelse for mennesker som ikke har dette karaktertræk.

December måned er for mig, som for sikkert mange andre, et selskabelighedens højdepunkt på året. Jeg har rigtig mange gange i de sidste uger tænkt på Ilse Sands fire samtalelag, og jeg er glad og taknemmelig for at jeg havde fået dette redskab til at forstå eller i det mindste have ord til at tænke med i forbindelse med hvad jeg oplever i nogle af de samtaler jeg har (haft).

Jeg skrev i sin tid hele afsnittet af og gemte det som en note fordi jeg havde en fornemmelse af at jeg kunne få glæde af at vende tilbage til de oprindelige formuleringer igen senere. Du kan læse min note her (med forbehold for mine eventuelle fejlafskrivninger og tyrkfejl) hvis du er blevet interesseret - og ellers selvfølgelig læse hele bogen hvis du gerne vil se afsnittet i dets rette sammenhæng.

--

*Måske også i en kortere form i en af hendes andre bøger, det husker jeg ikke helt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar