tirsdag den 26. november 2013

Kredsen

Jeg fifler stadig lidt med indlægget om Susan Cains bog, eller snarere om introversion og særlig sensitivitet, og det er vel sagtens ikke så smart at skrive blogindlæg på den måde, men det sker for mig en gang imellem, altså at jeg ligesom ikke kan blive færdig selvom jeg hele tiden tror at NU er jeg færdig. Jeg kredser, cirkler, bevæger mig i en spiral henover de samme ting igen og igen. Hele tiden med en ny nuance, en ny detalje, en udvidet indsigt, en dybere forståelse hver gang jeg passerer de samme punkter. Jeg har aldrig været god til det meget lineære, og jo mere noget optager mig og udfordrer mig, jo mindre lineært og jo mere cirkulært synes jeg at have behov for at arbejde med det for at komme til bunds (eller måske til tops?) i den spiralbevægelse jeg har sat i gang for mig selv på det pågældende område. Det er altså ikke fordi tingene står stille her, selvom det ser sådan ud udefra. Bare til orientering, for hvad det end er værd.

Og SÅ til noget helt andet:

I dag var jeg så heldig at støde på et citat af Deepak Chopra, som jeg lige vil dele her. Det er revet ud både af Chopras sammenhæng og såmænd også min, men for mig er det så opklarende og præcist at jeg tænker at det måske også kan være det for andre. Derfor skal det stå her:
"Religion is belief in someone else's experience. Spirituality is having your own experience. Atheism is no experience only measurement."
- Deepak Chopra

Voilà!

4 kommentarer:

Donald sagde ...

Deepak Chopra er også på en video på YouTube, hvor han understreger vigtigheden af at kunne snakke/tale/omtale og spørge sig selv, hvad bevidstheden er. Jeg opfatter det som en variation på Descartes nøglesætning, "jeg tænker, ergo er jeg". Også en fastslåen af at filosofi og erkendelse må begynde med at erkende, at vi eksisterer (og at ord er fattige - og alligevel det bedste vi har til at give erfaringer videre.)
Man kan også sige det på denne måde: Mennesket er et væsen, som skaber mening. Men lad det nu ligge.

Jeg synes ikke det er mærkeligt at du oplever "spiraler", hvis jeg skal være ærlig tror jeg at det er et livsvilkår, som vi må acceptere, og som vi kan bruge fornuftigt til at danne os et helhedsbillede af mennesket med flere og flere elementer (ikke kun detaljer, mere noget i helheder). Jeg vil tro at vi alle kender til at fornemmelsen skifter, når vi går fra et sted til et andet, fra kirkegården til et hjem eller fra en film-oplevelse til en dagligdags bustur! Mere om det en anden gang :)

Janne Møller Olsen sagde ...

Donald, jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår din kommentar, men jeg vil gerne understrege at jeg egentlig ikke forsøgte at give min vurdering af hverken religion, spiritualitet og ateisme eller min introverteret intuitive indkredsende måde at arbejde på. Jeg ville bare sige at sådan forstår jeg de fire fænomener (hvoraf de tre ikke havde nogen sammenhæng med den fjerde :-)). Jeg anerkender også deres eksistens og deres berettigelse som bidrag til verdens mangfoldighed og helhed.

:-) fra mig. Tak fordi du tog dig tid til at tænke over det du læste - så er formålet nået for mig ;-).

Donald sagde ...

Selv tak - ja, dit indlæg giver noget at tænke over! Det gør det da. Det, du skriver om at bevæge sig i en spiral henover de samme ting, det sætter mine tanker igang. Det var en uheldig formulering da jeg skrev "hvis jeg skal være ærlig tror jeg det er et livsvilkår", selvfølgelig er jeg ærlig! :) og det jeg mener med det er, at (så vidt jeg ved) går de fleste mennesker omkring med nogle centrale emner og følelser, som de bevæger sig i spiraler henover - såmænd. Tag Nils Malmros som eksempel, han fortæller sit livs historie, men på så mange forskellige måder. Det minder mig om at jeg må holde øje med hvornår jeg kan se "Sorg og Glæde" (hans nyeste film).

Janne Møller Olsen sagde ...

Donald, jeg er med på at spiralbevægelserne i livet er et grundvilkår (men stadig ikke den smarteste måde at skrive et enkelt blogindlæg på .. hvis man ser mønsteret for en hel blog er jeg overbevist om at man kunne placere mange af indlæggene som punkter på livs-spiralen, dvs. de markerer/tegner en proces, men det er lidt noget andet end at blive ved med at skrive på det samme indlæg .. NU er jeg dog færdig (jo, du læste rigtigt, 'færdig', åha) med det og skal ikke pille i det mere. Kan jeg mærke).

Jeg vil også gerne se "Sorg og Glæde" - jeg tror man kan lære rigtig meget om tilgivelse af den, ud fra hvad jeg har læst om den, og det kan kun være en god ting.

:-)

Send en kommentar