Drop negativ tale - om dig selv

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg har været på sommerferie i Frankrig med min familie og haft lejlighed til at trave nogle gode ture i bjergene alene, kun omgivet af den fantastiske natur og ind imellem optaget af mine egne tanker.

Jeg kom blandt andet til at tænke på at jeg gerne vil videregive en lille "øvelse" som jeg selv har haft stor glæde af:

På et tidspunkt gav jeg mig selv den opgave ikke at sige noget negativt eller ironisk om mig selv overhovedet.  I nogle dage var jeg meget opmærksom på om jeg var ved at sige (eller skrive) noget der tegnede et billede af mig som fejlbehæftet, mindreværdig eller "ikke god nok" - hvilket jeg var ret tilbøjelig til. Jeg opdagede hurtigt at der faktisk skete ikke så lidt med min oplevelse af mig selv og min forestilling om hvordan andre så mig, når jeg stædigt stoppede mig selv i at hælde alt det sædvanlige indhold fra fejlstøvsugeren ud over dem jeg kom i nærheden af. Siden har jeg prøvet at fastholde den opmærksomhed og igen og igen, hver gang jeg kan mærke at den smutter fra mig, gribe fat i den, for jeg kan tydeligt mærke at den gør noget godt for både mig selv og de mennesker der er omkring mig.

Prøv at tage dig selv i det når du er lige ved at sige noget der gør dig mindre eller sætter dig i et negativt lys. Det kan være at nogen giver dig et kompliment for et stykke arbejde du har gjort, og du er lige ved at returnere det med "Årh, tak, jeg fik nu ellers som sædvanligt kludret lidt i det fordi jeg er så dårlig til at ...". Eller måske er du lige ved helt uden anledning at sige "Jeg ved godt jeg har grimme lår, men jeg kunne godt tænke mig sådan en badedragt!" eller "Du synes nok jeg er for dum til det, men gider du lære mig at spille skak?" Drop det negative inden det slipper ud og sig bare "Årh, tak!", "Jeg kunne godt tænke mig sådan en badedragt!" og "Gider du lære mig at spille skak?"

Hvis det er udfordrende for dig at du ikke bare skal tage dig i at sige noget negativt om dig selv, men faktisk når at sige (eller skrive) noget skidt om dig selv som person inden du rigtigt opdager det, så omformulér eller korriger det højt og tydeligt med det samme til ikke-selvnedgørende, men selvagtende udsagn. Hvis du for eksempel hører dig selv sige "Årh jeg ved ikke, jeg er altid så dårlig til at formulere mig, jeg er vist ikke klog nok til at blande mig", så fortsæt med det samme for eksempel med denne sætning: "Eller jeg mener: Jeg ved ikke sådan på stående fod hvordan jeg skal udtrykke det jeg føler og tænker lige nu, men jeg vil gerne vende tilbage senere når jeg er klar, så I også kan høre min mening". Det kunne også være at du kom til at sige: "Jeg duer slet ikke til at lave mad, jeg er en total tumpe i et køkken, og det er bedst for alle hvis jeg lader være"; så vend det lige en gang og sig: "Eller sagt på en anden måde: Jeg er ikke så interesseret i at lave mad, og jeg har ikke prioriteret at øve mig ret meget på det, så jeg sætter stor pris på når andre tager den tørn".

Måske vil det være grænseoverskridende for dig at undlade at sige noget negativt om dig selv som person (for slet ikke at tale om hvis du skulle sige noget positivt!). Måske vil du være bekymret for om folk nu tror at du tror at du er noget, eller om de synes du virker overlegen. Måske vil du mærke at du bliver bange for om folk vil bryde sig mindre om dig end hvis du hele tiden prøver at gøre dig mindre.

Jeg kan selvfølgelig ikke garantere at der ikke er nogen der vil tænke sådan, men det synes jeg du skal overlade til dem at arbejde med. Sandsynligvis mærker de mennesker der er omkring dig, snarere at du agter og værdsætter både dig selv og dem, og at de trygt kan gøre det samme. På den måde bidrager du - efter min erfaring meget effektivt - til at rense kommunikationen for alt det (ubevidste) fnuller der handler om hvor vidt du og den anden har ret til at være her, hvilket burde være en fuldkommen selvfølgelighed for alle mennesker,  og sætter jer begge fri til netop .. at være her.

~ Med kærlighed ~

Kommentarer