onsdag den 13. marts 2013

Kystlinjespring

Jeg kan ikke dy mig for at pege på 


fra The Big Picture's kystlinjeserie på sådan en snedækket dag i marts hvor jeg skvulper frem og tilbage i vandkanten på mit indre landskabs kystlinje og trænger til at trække lidt på smilebåndet. Det ku' være jeg skulle iføre mig et par badebukser og springe ud i det ..

Billedet er en del af en serie vildt flotte billeder fra kystområder, og serien indledes med disse ord:

Shoreline


The shoreline -- of the sea, lakes, and rivers -- is a dynamic interface of civilization and the natural world. It exerts a powerful draw on us. That transition space holds beauty and carries risk, the zone where we at once embrace and battle the environment in which we exist. The shoreline provides food, recreation, breeding grounds, commerce, peace, and even primal fear. Two thirds of the world's largest cities lie in low-elevation coastal areas, vulnerable to sea rise even as population trends show us increasingly dwelling in urban areas. Gathered here are images exploring our attraction to the water's edge. -- Lane Turner (46 photos total)


~ ~ ~
(Jeg havde først sat billedet ind i indlægget, med kilde- og fotografangivelse og det hele selvfølgelig, men har nu fået kvababbelser over at have brugt et billede jeg ikke har rettigheder til. Derfor: Gå direkte til kilden).

10 kommentarer:

Lottes Aftenbreve sagde ...

Wow... sikke billeder...! :-)

Janne Møller Olsen sagde ...

Lotte, ja, er de ikke bare fantastiske? (Der på billede #20, lige dér under broen, har jeg stået engang i næsten lige så vildt blæsevejr ..)

Donald sagde ...

Jeg fandt billedet og kunne heller ikke lade være med at smile! Jeg vil dog ikke opfatte det som en opfordring til at springe ud i hvad-som-helst, men hvis man forbereder sig lidt, så er det OK at springe ud :)

Janne Møller Olsen sagde ...

Donald, jeg synes det er det skønneste billede! De andre er også gode, det er slet ikke sådan, men jeg er helt vild med den afklædtheden og de usminkede detaljer (hår på ryggen, mave, badedragt og grimme sokker, for eksempel) kombineret med et udtryk af total livskraft. Så jeg smiler vist mest af glæde, tror jeg. Hvem der havde dét mod til at VÆRE :-).

Charlotte Meng Kristensen sagde ...

Man bliver helt overvældet og glad over at se hvor stor og mangfoldig verden er, hvilket billederne i høj grad minder en om. Skønhed, vovemod, leg og stærke kræfter. Der er der det hele. Meget flotte billeder. Tak for kigget.

Janne Møller Olsen sagde ...

Selvtak, Charlotte. Det er der nemlig det hele, sådan ser jeg det også :-).

Liv Davids sagde ...

Sindssygt flotte billeder af livskraft, rå og imponerende natur. Billede #5 af surferen på kæmpebølgen i Portugal kan kan jeg ikke helt blive færdig med. Det er vildt, smukt og skræmmende på én gang.

Janne Møller Olsen sagde ...

Åh Liv, nu har jeg lige set billederne igen flere gange, og ja, de er fantastiske. Man glemmer lidt hvor klart og detaljerigt et teknisk godt billede kan være med alle de mobil-billeder der bliver delt på nettet efterhånden. Ikke at der er noget galt med det, det har også sin charme, det er bare noget andet.
#5 synes jeg også er skræmmende i alt sin storhed - det er som om jeg ikke helt kan begribe hvad jeg ser, bliver lidt søsyg og kan mærke at den lille surfer i de store bølger er overladt helt til naturens forgodtbefindende. Og nu, ved gensyn, blev jeg helt forelsket i #11 :-).

(Hvordan fandt du det her gamle indlæg, egentlig? :-))

Liv Davids sagde ...

Jeg fandt det under punktet " hvad andre har læst" tror jeg det hedder. I hvertfald fangede mit øje noget med kystlinie og billeder 😊
Du har ret i, at det er en fornøjelse at se et teknisk godt billede. Det giver os andre noget at se op til og stræbe efter, i al ydmyghed.
Jeg har læst gode artikler om kæmpebølger, fascinerende læsning, som giver et gys i maven. Du har ret, billedet er næsten ikke til at begribe.
Jeg kigger jo forbi din blog næsten hver uge, for jeg vil helst ikke gå glip af noget :)

Janne Møller Olsen sagde ...

Nårh, sådan, Liv :-). Så forstår jeg ..

Jeg er glad for at du kigger forbi, selvom det ikke er meget jeg får skrevet for tiden. Det bliver mest til nogle små dryp, men jeg håber jeg kommer stærkt tilbage på et tidspunkt :-).

Send en kommentar