God påske :-)




Denne påske bliver en særlig påske for mig som også påsken i 2005 var en særlig påske fordi jeg havde en fuldstændig skelsættende indre oplevelse hvor jeg blev overvældet af billeder og ord som - både bogstaveligt talt og følelsesmæssigt - tvang mig helt i knæ. Da jeg var "kommet til mig selv" igen, skrev jeg det hele ned præcis som jeg havde oplevet det, selvom jeg vitterlig ikke forstod ret meget af det eller kunne finde logikken. Det skulle vise sig at blive en slags underliggende arbejdshypotese for de næste år i mit liv, indtil det punkt hvor jeg forstod indholdet i oplevelsen til bunds.

I går klippede jeg for første gang et gækkebrev på en anden måde end den traditionelle folde-og-klippe-figurer-ud-måde som jeg bare ikke kunne få til at fungere længere, som ikke "lever" i mig længere. Det var svært. Selvom I nok kan se hvad det forestiller, og selvom ideen er god nok, lader den konkrete udførelse stort set alt tilbage at ønske. Men hvis jeg øvede mig, kunne jeg givet udvikle et mere autentisk udtryk for mig selv på den måde, tænker jeg. Lade noget nyt blive til.

Lad det være et billede på hvor jeg oplever jeg er lige nu. Og på hvordan påsken på en måde har fået et personligt indhold for mig som i en vis forstand, hvis man strækker fantasien lidt, er en individuel parallel til den kristne kirkes påskebudskab (i hvert fald hvis man forstår det symbolsk - det med kødets opstandelse tror jeg ikke på).

God påske til alle!

Kommentarer

  1. Ih, Janne, I mine øjne er det et sandt kunstværk, jeg har aldrig set et papirklip klippet på den måde og I det hele taget er der stærk symbolik I din tekst og dit klip som virkelig føjer til sjælelig eftertanke hos mig.
    Tak!!! ... og jeg ønsker også dig rigtig god påske. :-)

    SvarSlet
  2. Måske lidt rodet skrevet og formuleret, men jeg skriver fra en tablet og det går så langsomt og besværligt at jeg næsten glemmer hvad jeg vil sige,suk...

    SvarSlet
    Svar
    1. Lotte, altså .. jeg er da ligeglad med rodet (men måske nok bekymret for hvis du metoden er så langsom at der går vigtige ord og tanker tabt) :-).

      Tak, Lotte. Det tog en krig, hvis jeg skal være ærlig - nu har jeg om muligt endnu mere respekt for dem der mestrer det her. Men mens jeg sad og klippede, fik jeg jo så tænkt og mærket og formet det her indlæg, som jeg var i tvivl om om nogen i hele verden ville kunne forstå, for det går så tæt på det jeg føler mig meget alene med, og tænk sig, så skriver du sådan. TAK. Det betyder alverden. Du ved.

      Slet
    2. Ikke 'du' men 'nu' i anden linje .. og jeg bruger ikke engang en tablet ;-).

      Slet

Send en kommentar