14. januar 2013

Uro

~~~


 This too shall pass.

~~~

Og mens vi er ved billeder der siger mere end ord, så lad mig lige gå baglæns et øjeblik. Hvis du så Borgen i går, lagde du så mærke til et kort klip der viste stort set det samme billede som jeg viser her? Det synes jeg er sjovt, også selvom jeg måske nok lige skal tøjle min tilbøjelighed til at overfortolke og se noget der ikke er der.

Apropos det med huse som billeder på personligheder, så har jeg lige læst "Din næstes hus" af Jette A. Kaarsbøl, og her kan man - uden at overfortolke, vil jeg mene - tale om huse i overført betydning, og om en sjæl der ikke selv har noget hus, og som flytter ind i en andens og gør alt den andens til sit. Selv det beskidte vasketøj bliver ordnet i det stjålne hus. Godt skåret, tænker jeg bare.

Jeg har også lige læst "Lille hjerte" af Katrine Marie Guldager, og den er mindst lige så godt skåret, og så er indholdet så tæt på mit eget livs etiske dilemmaer og udfordringer, at jeg ikke kan sige andet lige nu end at der fra den bog strømmer en på samme tid varm og iskold luft der er med til at få uroen til at bevæge sig. Og så er det jeg tænker: This too shall pass.



Foto: 14-01-2013/Min stue/kamera

8 kommentarer:

Losarinas mor sagde ...

Ja, når jeg ser dit billede kan jeg godt huske det klip fra Borgen i går. Jeg tænkte nemlig, at jeg var glad for det ikke var mig der boede i det glas hus :)

Janne Møller Olsen sagde ...

Nej, er du vimmer, jeg ville få stress af at have skulle koncentrere mig om at have sådan en glasfacade hele vejen rundt ;-).

Lottes Aftenbreve sagde ...

Nej, hvor sjovt, med dét hus. Jeg så godt klippet og nu husker jeg også dit billede. Vildt...

Og jeg lyttede til Din næstes hus på lydbånd sidste år engang,
og nu hvor du skriver dét, du skriver,
om Den Overførte Betydning, så får jeg helt kuldegys. Jeg læste (lyttede) den meget ... hmmm... som 'den var' (eller hvordan skal jeg forklare det).
Og jeg følte hele vejen igennem at hovedpersonen var så "tom". (og nu er det lang tid siden, så det kan være jeg husker forkert.)

Og nu kan jeg lige pludselig se og føle Meningen. En sjæl der ikke har noget hus...

Wow...
:-)

Janne Møller Olsen sagde ...

Ja, det med billedet, vinklen, det er pudsigt på den dér jeg-så-virkelig-noget-særligt-agtige måde.

"Tom" - det er da lige ordet, og så fylder han sig med præstens liv, lige bortset fra at han ikke kan overtage hverken præstens tro eller redelighed. Tænker jeg. Det er en ren gyser om en narcissistisk såret persons overlevelsesstrategier, tænker jeg. Men jeg tænker nok så meget mærkeligt .. som måske giver mening.

(Har du læst Kaarsbøls første bog, "Den lukkede bog"? Den syntes jeg virkelig godt om, den gjorde stort indtryk på mig :-)).



Lottes Aftenbreve sagde ...

Ja, jeg har også læst den lukkede bog :-) Jeg husker jeg så en anmeldelse i politiken, som simpelthen solgte bogen til mig.... jeg måtte eje den og læse den og blev bestemt ikke skuffet. Absolut en god bog!

Janne Møller Olsen sagde ...

Ja! :-)

Donald sagde ...

Av det var godt at høre om resultatet af den læsning - og er det ikke meget godt at "uroen" roterer (bare det ikke går for hurtigt!) :)

Janne Møller Olsen sagde ...

Donald! Du er her!

Jo, det er godt at uroen roterer, al bevægelse er godt, i hvert fald når de vildeste snurreture er overstået.

:-)

Send en kommentar