Fredag

Bøn

"Jeg bad om styrke
og Gud gav mig vanskeligheder.
Jeg bad om visdom
og Gud gav mig problemer at løse.
Jeg bad om velstand
og Gud gav mig hjerne og muskler for at arbejde.
Jeg bad om mod
og Gud gav mig farer at overvinde.
Jeg bad om kærlighed
og Gud gav mig mennesker at elske.
Jeg bad om gaver
og Gud gav mig muligheder.
Jeg fik måske ikke alt det jeg ville have
men jeg fik alt det jeg havde brug for."

Jeg googlede for at finde denne bøn, som jeg har set engang et sted og kom i tanke om i går, og fandt den i flere udgaver. Nogle skriver desuden at det er et buddhistisk visdomsord og skriver 'livet' i stedet for 'Gud'. Nogle sætter den i muslimsk sammenhæng og lader Allah give.

Jeg ved ikke hvor ordene oprindeligt kommer fra, og jeg har ikke gjort noget for at finde ud af det, for det er ikke så vigtigt for mig. Det betyder heller ikke noget for mig om der står 'Gud', 'livet', 'Allah' eller hvad det måtte være. For min skyld kunne der også stå "Jeg bad om styrke og fik vanskeligheder" og så videre.

Det der betyder noget for mig, er at ordene udtrykker min relation (som menneske) til helheden. En helhed som jeg i gentagne glimt af kortere og længere varighed oplever eksisterer og oplever at være en del af, og som giver mig den tro eller det fundament som gør livet helligt for mig. (Undskyld udtrykket 'helligt', men jeg kan ikke finde noget bedre).

Et af de steder, jeg kom forbi på nettet i min søgen, var denne side. Her læste jeg også en bøn af Mother Theresa og fandt en tiltrængt ro i dem. (Hvis du er utilpas med den kristne kontekst, så prøv at erstatte 'Gud' med for eksempel 'helheden').

Kommentarer