Den magiske skygge

Det er utroligt så langsomt jeg bliver klogere, men så længe det går fremad, er der vel håb, tænker og skriver jeg og smiler ind i skærmen, for i dag er en god dag.

Jeg har det med at tabe jordforbindelsen når min skygge er på udgang, og det er den for tiden. En meget lang udgang! I afmagt og frustration gik jeg på biblioteket og skannede 13.6 for bøger om skyggen. Det har jeg gjort mange gange før, men jeg tænkte at i dag måtte der da stå en bog jeg ikke havde læst, og som kunne bidrage med noget nyt og gøre en forskel, når nu jeg åbenbart ikke selv kunne tænke mig klog på egen hånd. Og sørme, pludselig lyste en bogryg mig i øjnene og sprang af sig selv ud i hånden på mig.

"Ai, hvor latterligt lavpraktisk og konkret og nede-på-jorden og ubegavet og u-spirituelt", tænker jeg da jeg læser på bagsiden, og mærker en ubehagelig uro i kroppen. "Hvad skal jeg med sådan noget, jeg der af princip aldrig læser psykologiske selvhjælpsbøger skrevet af inkompetente, halvstuderede røvere der tror de har set lyset!" 

Pling!

Her, i dette øjeblik, er det så det går op for mig at det netop er den bog jeg skal tage med hjem. Alene min ret følelsesladede reaktion peger på at her virkelig er noget at lære om min skygge, erkender jeg krystalklart.

Nu har jeg læst den, og den etiket jeg satte på bogen dér på biblioteket, passer selvfølgelig overhovedet ikke ved nærmere øjesyn. Jeg skal love for at min skygge er på udgang.

Det battede virkelig for mig at læse bogen, det var lige hvad jeg havde brug for, og jeg vil gerne sige tak til Lone Lund Jørgensen, som har skrevet den, ved at skrive om den her. Titlen er 'Bliv ven med dine skyggesider - og skab fredfyldte relationer! I familien, på jobbet og i fritiden'.

Lone Lund Jørgensen indleder alle kapitler med et relevant citat, og jeg bringer lige nogle få af disse citater herunder (i stedet for nogle af forfatterens egne ord), fordi de netop siger meget med få ord. Hvis de vækker din interesse og ansporer dig til at arbejde, uden at du umiddelbart kan omsætte indholdet til dig selv og dit liv, kan jeg kun anbefale at læse bogen hvor Lone Lund Jørgensen på bedste vis gør de her tankegange netop konkret og følelsesmæssigt begribelige og ikke "bare" efterlader læseren med et oplæg til en abstrakt øvelse.

Fredelige hilsner fra
En U-spirituel Halvstuderet Røver Der Tror Hun Har Set Lyset


<> <> <>


"Den længste rejse, du kan foretage dig i livet, er rejsen fra dit hoved til dit hjerte."
- Gary Zukav

"Du vil opleve, at sindet altid fortæller dig, at du er nødt til at lave om på noget i det ydre, for at løse dine indre problemer. Men hvis du er klog, leger du ikke den leg."
- Michael A. Singer

"Anerkend de mennesker, der bringer dig i affekt for at være dine største læremestre, som hjælper dig med at blive et redskab for fred."
- Wayne Dyer

"Et menneske er en del af den helhed vi kalder "universet" - en del, der er begrænset i tid og rum. Det oplever sig selv, sine tanker og følelser, som noget der er adskilt fra resten ... en slags optisk bedrag, begået af dets bevidsthed."
- Albert Einstein


<> <> <>


Et par noter:
- Overskriften på dette indlæg, "Den magiske skygge", er også hentet fra bogen; det er overskriften på kapitel 2.
- Lone Lund Jørgensens skyggearbejde ligger, så vidt jeg kan se, stort set inden for samme forståelsesramme som Deepak Chopra, Debbie Ford og Marianne Williamson, som den kommer til udtryk i deres bog "Skyggeeffekten". Den har jeg skrevet om fx her, og mit forbehold nederst gælder stadig.

Tilføjelse 28-08-2012: Jeg har nu udvidet/skærpet mit forbehold i og med noget er virkelig er faldet på plads for mig.

Kommentarer