Det rene look

Jeg har tørret mine støvler af for mudder og andet naturmateriale, for i morgen skal jeg i byen et sted hvor man skal beholde skoene på indendørs, og så går det jo ikke at jeg ligner én der er gået direkte ind fra pløjemarken eller vinterskoven. Nu står de og tørrer, og mens jeg venter på at de bliver klar til en gang skosværte, ville jeg lige se om jeg kunne komme af med den irriterende skygge omkring billederne her på bloggen. Jeg ville have 'Simple' og ingen skygge, så jeg har trawlet html'en i undergrunden for steder hvor jeg kunne afskaffe skyggen, men det kunne jeg ikke finde ud af og måtte opgive. Så nu er jeg gået 'Ethereal', og skyggen er ganske rigtigt væk, eller man kan i hvert fald ikke se den, og mine 'images' ser ud som jeg vil have de skal se ud.

Det er formentlig godt nok, for nu er det her "kun" en blog, og selvom det er min spidskompetence at se hvad der ikke er synligt for det fysiske øje, skal jeg nok liiiige klappe hesten og passe på ikke at overfortolke. Men den bekymrer mig nu alligevel en lille smule. Kombinationen, forstås, af 'æterisk' og 'ingen skygge'. Men det får være for nu. Jeg vil nyde det rene look på bloggen såvel som på støvlerne, så længe det varer, og nu finder jeg den sorte sværte og pudsekluden frem.

--
Opdatering 27/12-2011 kl. 21:14:
Blogskabelonen er ikke længere 'Ethereal', men igen 'Simple' som ønsket - se kommentarerne hvis du er nysgerrig på dette :-).

Kommentarer

  1. Hvis du roder i HTML, kan du gøre noget ved rammen omkring billeder ved at pille ved CSS styles for "img" under indlæggene. Det kan afhænge af hvilken template der bruges, men på min blog styres det af denne sektion:

    .post img {
    padding:4px;
    border:1px solid $bordercolor;
    }


    Hvis jeg ændrer til "border:0px" (eller fjerner denne parameter), forsvinder rammerne. Tilsvarende styrer "padding" bredden af den hvide margin mellem ramme og selve billedet, så ved at sætte begge til 0, ville mine billeder kunne blive 5 pixels større ved hver kant, uden at optage mere skærmplads.

    Din nuværende template har:
    .post-body img {
    padding: 8px;
    }

    Så du har altså en farveløs ramme på 8 pixels udenom billederne.

    Effekten af CSS parametrene er at give en standard-værdi for "style" under de udpegede HTML elementer.

    SvarSlet
  2. tosommerfugle, jeg mener at jeg har puslet med både border-farve og padding, men prøvede lige at følge dine anvisninger igen. Jeg kunne dog stadig ikke slippe af med den sidste lille rest af noget jeg opfattede som en skygge til borderen, så nu har jeg gjort (endnu et) ihærdigt forsøg og det er faktisk lykkedes:

    disse sektioner:

    background: $(image.background.color);
    border: 1px solid $(image.border.color);

    -moz-box-shadow: 1px 1px 5px rgba(0, 0, 0, .1);
    -webkit-box-shadow: 1px 1px 5px rgba(0, 0, 0, .1);
    box-shadow: 1px 1px 5px rgba(0, 0, 0, .1);
    }

    har jeg erstattet med:

    background: $(image.background.color);
    border: 0px solid $(image.border.color);

    }

    Dvs. jeg har ændret border-værdien til 0 og slettet sektionen med box-shadow. Jeg har prøvet både det ene og det andet hver for sig, men kun kombinationen virker.

    Jeg har ingen viden overhovedet om det her, så måske har jeg ikke engang opfattet hvad jeg har gjort, rigtigt, men jeg har prøvet at gemme en note om hver ændring og mener at det er gået sådan for sig. I hvert fald er jeg nu sluppet for den skygge, som er omkring billederne i den oprindelige mest simple Simple-skabelon (den helt ude til højre med sort blogtitel). Jeg lader den lige stå uændret til engang i morgen for dokumentationens skyld, så putter jeg nok mit yndlingsmønster på i siderne igen og ændrer farverne lidt :-).

    Jeg arbejder altså lidt i blinde her, og jeg lyder nok som en idiot for en med større forstand end jeg, men skyggen - tadaa! - er væk, og nu er jeg lykkelig.

    Tusind tak fordi du gad hjælpe - jeg bliver så frygtelig utålmodig når tingene ikke vil som jeg vil :-D.

    SvarSlet

Send en kommentar