Om at give noget folk ikke har bedt om

"Vi kender situationen hvor folk beslutter sig for at gå til en koncert. De sætter en aften af, de betaler barnepige, de tager taxa, de betaler entre, så sidder de dér, og så (er det de siger) hvad .. hvordan .. hvad er det der får folk til at synes det er rimeligt, at de kan stille sig op foran sådan nogle mennesker, og så skal de nøjes med det du kan levere der? Hvad kræver det egentlig?
Det kræver at du har din selvovervurdering fuldstændig på plads og i orden. [smil og glimt i øjet] Men det kræver også mod, og det der især kræver mod, det er hvis man stiller sig op over for folk og giver dem noget de egentlig ikke har bedt om at få. Noget som måske ikke engang er sjovt, noget som .. men bare noget som man synes er vigtigt."
Sagt af Niels Hausgaard (som vært, men alligevel ..) i udsendelsen "Når lyset bryder frem" på DR1 i går aftes. Se fra 48:50 og frem her.

Det er sagt i en bestemt kontekst (musikkoncertsammenhæng og lige efter Peter Sommers optræden og inden Rasmus Seebachs sang "Nangijala" som har med både Børnecancerfonden og Astrid Lindgren at gøre), men det taler klart og tydeligt til mig på et generelt plan. Det får mig til at huske at det er vigtigt at man tænker over hvad man bruger sin "stemme" her i livet til, også selvom det kræver både en tro på storheden i en selv og et enormt mod ikke at "synge" det andre beder om eller forventer, men det som man synes er vigtigt.

Hareskoven uge 42 2011

Kommentarer

  1. Åha, Janne, jeg har lige læst dine indlæg, som jeg måtte undvære, fordi vi har været langt langt borte på ferie (altså, sydthy :O) ) og dér kunne vores mobile bredbånd ikke række ud.

    Hvor er jeg glad for, du skriver igen! Ally McBeal og Jack Johnson og du fletter det ind i dine egne skønne fortællinger og ... og ikke mindst historien om Medina og dine børn - sikke kloge, skønne unger du har!

    Og Hausgård - - jamen hvor er det sandt. Og hvor vil jeg dog tænke over dette indlæg i dag!

    (...oh, en lidt overfladisk kommentar fra mig, til så tankevækkende indlæg fra dig... vil bare gerne lige sige TAK Janne, for du skriver og har gjort min dag modigere!)

    :-)

    SvarSlet
  2. Lotte, ih altså. TAK. Jeg blev rigtig glad for din kommentar, og jeg fornemmer ingen overfladiskhed ;-). Det er jo ikke alt her i livet man behøver at udbasunere, det vigtige kan tit læses mellem linjerne. Hvis man skriver nogen, altså. Og det lader til at det er umuligt for mig at lade være med. Det må være meget vigtigt. Hø.

    Hvor eksotisk med sydthy, bare det var mig :-). Det er dejligt at tænke på at I har brugt ferien godt, for der kan nemt smutte megen tid med uvigtige ting i det her liv ;-).

    SvarSlet

Send en kommentar