5. august 2011

Metanote

Note til mig selv:

Har omskrevet min Om-side igenigen. Vil denne gang gemme en kopi i et indlæg, så teksten ikke forsvinder næste gang jeg omkriver. For fuldstændighedens princip. Og for at kunne bladre tilbage og lære af min egen proces senere hen, hvis jeg skulle få lyst.


" Om

Jeg er kvinde, jeg er født i 1963, jeg er gift, jeg er mor til to drenge, jeg er vokset op i Middelfart, jeg er uddannet folkeskolelærer, jeg er storesøster, jeg er svømmeinstruktør, jeg er 169 høj, jeg er lønarbejdsdeltidsbeskæftiget, jeg er ..

Jeg er.

Jeg har ..

Jeg har en stærk tro på og lyst til livet, og jeg har en iboende og fast beslutning i mig om at gøre mit til at finde vej gennem det på en autentisk og helende måde. Jeg har tillid til at universet hjælper mig på vej efterhånden som jeg bliver parat til det og finder modet til at åbne mig og tage imod. Jeg har ingen forestilling om at skulle skabe mit eget liv eller mig selv på jeg-niveau, som det ellers er så moderne at tro og tilstræbe, men derimod en forestilling om at jeg skal tilpasse mig og virkeliggøre nogle givne forhold fra den indre verdens dybeste niveau, fra selvet.

Jeg har glæde af og er interesseret i at beskæftige mig med menneskets - og dermed også mit eget - dybe, indre liv; det er det der optager mig mest. Jeg har en stærk præference for introversion, og jeg føler mig bedst tilpas og mest hjemme i den indre verden, som også er i fokus når jeg udtrykker mig gennem ord og billeder. Jeg har behov for at strukturere og udtrykke fragmenter af mit indre liv, og jeg kan mærke at det giver mig energi og en oplevelse af at bruge mig selv meningsfuldt når jeg sidder dér og stykker indlæg sammen.

Jeg har en stor hunger efter at forstå, befordre og begrebsliggøre mine indre oplevelser, og derfor har jeg blandt andet læst en masse bøger. For at dele min glæde og inspiration har jeg lavet en bogliste med et stadigt voksende udvalg af bøger som i særlig grad har bevæget mig, og som udtrykker noget der ligger tæt på min egen forståelse og oplevelse af mennesket og eksistensen. En del af bøgerne afspejler min optagethed af analytisk psykologi, som har været omdrejningspunktet i mit liv i snart mange år såvel teoretisk via selvstudier som praktisk via terapi/analyse. I intet andet psykologisk univers føler jeg mig så forstået, hjulpet og set som i det der blev grundlagt af C.G. Jung, hvilket formentlig hænger tæt sammen med at jeg har den typologiske habitus jeg nu engang har, nemlig introverteret intuition som hovedfunktion (inxj i mbti-terminologi - infj-intj), og desuden har formidlertypen som min primære psykologiske struktur, jf. Toni Wolff.

Jeg har et ønske om at denne blog kan fungere som et sted hvor andre der gerne vil tildele den indre verden opmærksomhed og værdi, kan klikke ind og føle sig hjemme. Et sted hvor man kan opleve lidt introverteret modvægt til den værdsættelse og fremelskelse af ekstraversion som vores kultur er så præget af, og et intuitivt og symbolsk orienteret supplement til en konkret sanseopfattelse som så mange andre foretrækker og er rigtig gode til at formidle og berige verden med.

Jeg har som nævnt selv stort udbytte af at skrive det jeg gør. Dengang i april 2008 hvor jeg besluttede at udgive mit første indlæg, valgte jeg én gang for alle at dele mine ord og billeder offentligt i blogregi fordi jeg gerne ville stille dem til rådighed i tilfælde af at nogen skulle mene at de kunne bruge dem til noget. Det giver mig særdeles meget at få lov at læse om især ligesindedes oplevelser og refleksioner, hvad enten det er i bog- eller blogform eller noget helt tredje, og at dele denne blog offentligt er et forsøg på at give bare lidt tilbage til menneskefællesskabets erfaringspulje som en ringe tak for alt det jeg selv synes jeg modtager gennem livet.

Seneste omskrivning: 05.08.2011"

4 kommentarer:

Losarinas mor sagde ...

Langhåret note - hæ hæ :-)
Dejligt at høre nyt fra dig!
Du er det klogeste menneske jeg kender.
Og det mener jeg.

Janne Møller Olsen sagde ...

Miri, ha - jeg ved ikke om det siger mest om mig eller om dem du ellers kender .. eller om dig? Men tak, vistnok, jeg vil ellers selv mene at jeg er en ren novice :-D.

Losarinas mor sagde ...

Tja...
Men lige meget hvad, så tænker og føler jeg det sådan :-)

Janne Møller Olsen sagde ...

Miri, ;-).

Send en kommentar