torsdag den 16. juni 2011

Om livet

"..
Og her er en lignelse om livet, som du kan tænke over: En gruppe turister sidder i en bus, som kører gennem et fantastisk smukt landskab, søer og bjerge og grønne marker og floder. Men bussens rullegardiner er trukket ned. De har ikke den mindste ide om, hvad der er uden for bussens vinduer. Og lige så længe rejsen varer, bestiller de ikke andet end at kævles om, hvem der skal sidde på ærespladsen i bussen, hvem der skal roses, og hvem der betyder noget. Og sådan bliver de ved, til rejsen er slut."
Anthony de Mello i "Kærlighedens vej".

10 kommentarer:

Gitte sagde ...

Sikke en fin tekst - Jeg gætter på de er danskere ;) selvom det ikke er et ? om at gætte et folkeslag ;)

tosommerfugle sagde ...

... og på videoen kører der film om fiktive liv ...

Janne Møller Olsen sagde ...

Gitte, ja, de (vi, retteligt) er danskere, haha, og peruvianere og svenskere og russere .. mennesker i dyb søvn ;-).

tosommerfugle, ha ja, og hvis de her turister er "rigtig heldige", er der også en der har påtaget sig rollen som guide og fortæller om hvad de er på vej til ;-).

Camilla sagde ...

Sådan er der bestemt mennesker der lever deres liv...håber at de en dag tør smugkigge ud ved rullegardinets kant, og opdager alt det smukke, så ligegyldigheder som pladser, hieraki mm pludselig bliver irrelevant...

Hav en dejlig dag - tak for de tænksomme ord.

Gitte sagde ...

Jeg kom særligt til at tænke på danskerne på grund af det med brokkeriet !

Losarinas mor sagde ...

Jeg er omgivet af sådanne mennesker !!
Det er sgu da derfor jeg er SÅ træt !
Ja, undskyld mit udbrud:-)

Janne Møller Olsen sagde ...

Camilla, selvtak :-). Det tankevækkende er, synes jeg, at sådan lever vi næsten alle vores liv til en vis grad og sådan on/off. Hvem kan fx sige sig fri for, bare i et split sekund, at længes efter ros eller et bevis for at man er betydningesfuld? Jeg kan ikke, i hvert fald .. :-).

Gitte, nårhh så'n, det forstår jeg godt nu :-). Måske er jeg også bare snirklet helt ind i sammenhængen som det her citat er taget ud af .. altså blevet sådan lidt indforstået med mig selv eller noget. Hø. :-).

Miri, jeg kan sagtens forestille mig hvor udmattende det er, pyha .. så er det bare man kan spekulere på hvem der er mest stakkels: Dem der aldrig har opdaget at man kan kigge ud af vinduerne, eller dem der ind i mellem trods alt forstår at stå af bussen. Knus :-).

Lotte sagde ...

Denne lignelse er simpelthen vidunderlig og trist på én gang. Jeg synes den hænger rigtig godt i tråd med linket fra forleden, til teksten fra Mary O'Malley.

Knus og kærlig hilsen fra
desperat-kvinde-pt.-uden-internetforbindelse :O)

(og tak for din tilbage-kommentar om Ulven og klæderne - tænk, som du ser sammenhænge... det med ulvehistorien jeg fandt i bogen om tøj...!
Og jeg vil kigge i bogen særlig sensitive - det du også henviser til, med skyggen. TAK!)

Janne Møller Olsen sagde ...

Lotte, ja, både-og - jeg synes lignelsen prikker både til den del af én der kan se muligheden for frihed og kærlighed, og den del der pludselig kan fornemme den søvngængeragtige tilstand man selv måske befinder sig i.

Jeg har også tænkt det med Mary O'Malley og kom til at tænke på hendes billede af majsmarken og det åbne landskab jeg engang postede. De to billeder handler om det samme, som jeg opfatter det; de Mello inddrager bare også den "vandrette dimension", dvs. dét at vi fødes og dør på en vandret akse. Jeg har også tænkt at de Mello siger stort set det samme som Eckart Tolle, blot taler han til forskel fra både O'Malley og Tolle i et sprog og inden for et univers der inddrager den kristne (katolske, specielt yderliggående jesuitiske) tro. Men de er virkelig vældig meget på linje, og indsigten de formidler, er for mig at se den samme.

Nå, jeg ved ikke hvorfor jeg skriver alt det til dig; måske fordi jeg har gået og spekuleret videre for mig selv siden jeg postede indlægget og de øvrige kommentarer og ledte efter en anledning ..

Også knus til dig, Lotte - og de bedste ønsker om at fraværet af en "internetbus" fører til noget godt, haha ;-).

(SelvTAK .. :-)).

Janne Møller Olsen sagde ...

Eckhart Tolle .. jeg glemmer altid h'et.

Send en kommentar