8. juni 2011

Mere ulveinspiration

Inspiration kommer ad de mærkeligste veje, og i dag har jeg set en reklamefilm for tøj der trykkede på en eksistentiel knap i mig. Måske har det noget med den der ulv at gøre, den er jeg vist ikke færdig med .. prøv at se hvad jeg så hos Camilla på Små mirakler som havde set den på BE Blog ॐ .. 




Og ikke nok med det, en af mine facebookvenner sendte et citat i omløb i mandags som jeg har set mange gange før, og som I sikkert kender til nærmest bevidstløshed:
En gammel indianer fortalte sine børnebørn:

"I ethvert liv er der en frygtelig kamp, en kamp mellem to ulve. Den ene er ond: Den er frygt, vrede, misundelse, grådighed, arrogance, selvmedlidenhed, nag og bedrag. Den anden er god: Glæde, ydmyghed, tillid, gavmildhed, sandhed, blidhed og medfølelse."

En af børnene spurgte: "Bedstefar, hvilken ulv vinder?"
Den gamle så ham i øjnene og svarede: "Den, du fodrer!"
Jaja. Forskellige genrer, forskellige fortælleteknikker, forskellige mål med fortællingerne, men i sidste ende samme fortælling. Det kan man (jeg) lære meget af, synes jeg.

4 kommentarer:

Lotte sagde ...

Jeg er betaget af den lille film... Det gav mig lige et tankevækkende skub...

Åha Janne,,, historien med ulvene – jo den kender jeg heldigvis til bevidstløshed :O) det er altså lidt pudsigt, for jeg havde den på min blog for et par år siden - jeg synes det er vildt som tiden løber - jeg fandt den i en bog fra Trinny og Susannahs overlevelsesguide, hvor jeg overhovedet ikke kunne forestille mig at finde sådan en fin fortælling, men egentlig ville finde noget med, hvordan man klæder sig, når man ser ud som jeg,,, hm! Nå - men historien har selvfølgelig fulgt mig siden - og da jeg så læser den bog du anbefalede mig, med Skyggerne af Debbie Ford (husker ikke præcis titel) er den samme historie der, fortalt anderledes, mere detaljeret. Det er altså interessant og det går jeg og grubler over.
Af og til har jeg tænkt jeg ville skrive denne her opdagelse til dig - og vupti kom muligheden, som sendt, her, i dit blogindlæg.
:-)
(og hvis jeg er lidt ord-vaklende i min kommentar, er det fordi jeg lige har skrevet en masse annoncetekster og er ør i hovedet,,, har fået mig et lille job, jubii, og nu vil jeg ile ned og hente børn :O) )

Janne Møller Olsen sagde ...

Lotte, stort tillykke med jobbet, hvor helt vildt godt! Glæd dig - jeg glæder mig :-).

Altså, det er da for syret at du fandt ulvecitatet ved at lede efter tøj - det er jo nærmest historien igen, bare vendt på hovedet :-). Jeg kan godt huske det fra din blog - det var et af de første i en af dine nye begyndelser :-D.

Og lige præcis, det er det med skyggen der er på spil, sådan ser jeg det også. Der er til gengæld noget andet jeg har tænkt på at jeg skulle dele med dig en dag, og det kan jeg så benytte mig af lejligheden til nu. Så får du måske mere at gruble over, men altså: Prøv at vende tilbage til Elaine Arons bog om særligt sensitive mennesker og slå op under 'skygge' eller 'skyggen' i stikordsregisteret (sådan ét er der i hvert fald i min amerikanske udgave) og se brikkerne falde på plads :-).

(Og jeg har haft en fuldstændig vanvittig dag, hvorfor jeg ikke har skrevet før nu .. men alt er godt).

Anonym sagde ...

Tankevækkende, det er godt at starte min arbejdsdag her på din blog.
Jeg har altid haft et eller andet med ulve, men jeg "nøjes" dog med en hund i dagligdagen. Jeg synes lige du skal kigge forbi en meget spændende ulve-mand her:

http://www.hundeadfaerdsskolen.dk/om_instrukt.htm

Jeg så Julian Brossé i et program om ulve, på DR 2 selvfølgelig, og lige siden har jeg haft en lille drøm om at komme med på en af hans ulve-ture til Norge.

Bare et lille konkret sidespring til dit gode indlæg.

Liv

Janne Møller Olsen sagde ...

Liv, jeg har kigget på hjemmesiden og kan godt forstå at du drømmer om sådan en tur - nøj! Den drøm må du forfølge :-).

"Det er i sidste ende dyrene selv, der er de bedste læremestre!", står der blandt andet, og det tror jeg er sandt hvad enten man forstår de her ulve og hunde konkret eller symbolsk. Det nytter ikke noget at holde afstand og skabe/forstærke fordommene - kommer man tæt nok på og ser med de rigtige øjne, er det altid muligt at forstå hvad det man ser, kan gøre godt for. Tror jeg.

Tak :-).

Send en kommentar