21. juni 2011

"Kærlighed udspringer af bevidsthed"

Jeg er i citathumør her på bloggen for tiden, og jeg må lige lade Anthony de Mello tale (mindst) én gang til, fordi jeg føler en enorm glæde og lettelse ved at have fundet nogle formuleringer som udtrykker hvad jeg tænker og mener og opfatter. Kærlighed er at se.

Indeni mig mærker jeg en slags opbrud eller skabelse, og jeg holder vejret mens jeg spændt venter på måske at få mere at vide om hvad der er ved at blive til.

"Vær vågen

Salige er de tjenere, som herren finder vågne, når han kommer!
- Lukas 12:37

Overalt i verden søger mennesker kærligheden, for alle er overbeviste om, at kun kærlighed kan frelse verden, kærlighed alene kan gøre livet meningsfuldt og værd at leve. Men hvor er der få, der forstår, hvad kærlighed virkelig er, og hvordan den opstår i et menneskes hjerte. Den bliver så ofte sat lig med det at have gode følelser for andre, med velvilje eller ikkevold eller det at tjene andre. Men disse ting er ikke kærlighed i sig selv. Kærlighed udspringer af bevidsthed. Det er kun i det omfang, at du ser nogen, sådan som han eller hun virkelig er her og nu, og ikke som du ser dem i din hukommelse eller gennem dit begær eller din fantasi eller dine projektioner, at du virkelig kan elske dem, ellers er det ikke mennesket, du elsker, men den forestilling, du har om dette menneske, eller om dette menneske som objekt for dit begær, og ikke sådan som han eller hun er i sig selv.

Derfor er den første kærlighedshandling at se dette menneske eller denne ting, denne virkelighed, som den faktisk er. Og det indebærer den vældige disciplin, det er at droppe dit begær, dine fordomme, din erindring, dine projektioner, din selektive måde at se på, en disciplin så omfattende, at de fleste foretrækker at kaste sig hovedkuls ud i at gøre gode gerninger og tjene andre hellere end at underkaste sig denne askeses brændende ild. Når du begynder at tjene en person, som du ikke har gjort det besvær at se, imødekommer du så denne persons behov eller dine egne? Så kærlighedens første ingrediens er virkelig at se den anden.

Den anden ingrediens er lige så vigtig, at se dig selv, skånselsløst, at kaste bevidsthedens lys på dine motiver, dine følelser, dine behov, din uærlighed, din selvpromovering, din tendens til at kontrollere og manipulere. Det vil sige at kalde tingene ved rette navn, ligegyldigt hvor pinefuld opdagelsen og konsekvenserne er. Hvis du opnår den slags bevidsthed om den anden og dig selv, vil du opdage, hvad kærlighed er. .."
Anthony de Mello i "Kærlighedens vej".

10 kommentarer:

  1. Jeg blev så glad over at se din FB-overskrift (som kom herfra) og læser med glæde det du skriver. Citatet har fat i noget, men den sidste paragraf vil jeg advare imod.

    Mello er ikke den første, der siger, at man skal kunne se sine fejl, de gange, man har snydt, promoveret sig selv etc. men hvis jeg gør det uden at huske dem, der har forsvaret mig: "Han ville have sine ting tilbage" eller "Han er kun et barn" eller "det var jo godt ment" - så ender det i nyttesløse selvbebrejdelser. Man skal ikke forsvare sig selv som den eneste, der har ret, men man skal ikke "skånsels-løst" sætte projektør på manglerne, man skal være villig til at sige "ja, det var ikke godt, det ville jeg ikke gøre idag, men jeg forstår godt hvorfor jeg/han/de andre gjorde det dengang. Det er overstået nu og jeg tilgiver ..."

    Er det ikke det der ligger i de bedste historier fra de "religiøse" skrifter?

    SvarSlet
  2. Rett.: [] men man skal ikke "skånsels-løst" []
    -->
    men man skal HELLER-IKKE ikke "skånsels-løst" ...

    SvarSlet
  3. Donald, jeg læser slet ikke det sidste afsnit som at man "se sine fejl" eller en opfordring til selvbebrejdelser. For mig er det blot og bart et udtryk for at introspektion oftest er nødvendig for at undgå at tingsliggøre og bruge både sig selv og andre i egoets tjeneste eller i kampen inde i bussen med nedrullede gardiner, for at bruge de Mellos eget udtryk.

    Forsvar, fejlfinding, mangeltænkning, dom og tilgivelse hører sammen med kamp, ego, ufrihed og fravær af kærlighed, efter min mening, og de Mello taler fra et helt andet sted i sig selv. Bare for at fortælle hvordan jeg opfatter det - der er jo ingen facitliste eller eksakt viden i denne spirituelle dimension, kun opfattelser, erfaringer og tro.

    SvarSlet
  4. Kære Janne,
    Tilgivelsen er vigtig; meget vigtig i den proces. Tilgivelse af andre og (mest?) sig selv... Og interessant betragtning - det med at tjene en person, man ikke har "set". Godt stof til eftertanker ;o)

    SvarSlet
  5. Rina, selvfølgelig er det vigtigt at tilgive sig selv og andre, og måske var jeg lige for hurtig i mit svar til Donald - det beklager jeg. Jeg oplever det sådan at det at kaste bevidsthedens lys over noget går uløseligt hånd i hånd med tilgivelse - det er faktisk ubevidstheden og mørket der hindrer tilgivelse, i mine øjne.

    Og ja, gode gerninger i sig selv gør det ikke - uanset hvad man konkret gør, kan der ligge både et oprigtigt ønske om at se og tjene den anden bag, eller et ønske om at tjene sig selv. Og vi kan ikke se på hinandens gerninger hvad der er hvad (men nogle af os mærker det måske i den følelsestone der følger med sådan en relation). Sådan oplever jeg det i hvert fald fra mig selv.

    SvarSlet
  6. Kom til at tænke på det afsnit af "Friends", hvor Phoebe skal gøre en fuldstændig uselvisk gerning. Det volder hende store kvaler - uanset hvad hun finder på, er der (altid) en sekundær gevinst for hende selv... *S*
    Tilgivelse handler for mig netop om at se mig selv i det skånselsløse lys, som kan klargøre skyggesiderne - OG være blid og tilgivende for sig selv i processen.

    SvarSlet
  7. Rina, i al hast på vej ud af døren og med toget til Middelfart: Lyder sjovt med Phoebe :-) (har aldrig set Friends, til gengæld elsker jeg House og Wire ind the blood - gad vide hvorfor, haha).
    Både-og - det er da rigtigt nok, synes jeg :-).

    SvarSlet
  8. Jeg har heller ikke set mange "Friends" - men er VILD med House! God tur ;o)

    SvarSlet
  9. Rina, tak ;-). Nu er den ovre, den var god ..

    Donald: Også :-) til dig!

    SvarSlet