10. maj 2011

Refleksion

Jeg siger ikke så meget for tiden. Jeg er optaget af at lytte.

Jeg har lyst til at smide (endnu mere) væk, afvikle, lukke af for både det ene og det andet. Trangen til at afslutte og sige farvel har sit greb i mig, men jeg har mistanke om at det der kunne ligne et anfald af ordenssans eller pludselig erkendelse af tingenes forplumrethed, kan være et skalkeskjul for mit sinds foretrukne strategi, som går ud på at trække mig væk, gøre mig usynlig og lade som om jeg ikke er der for at undgå ubehageligheder eller konfrontationer. At det kan være en omskrivning mit sind gør, af den sædvanlige tekst: Der er noget i min omverden jeg ikke kan lide, der er noget der udfordrer mine værdier alvorligt - eller måske er der noget jeg ønsker mig, men er bange for at sige ja til? - og i stedet for at bringe mig i en situation hvor mine værdier måske kommer til udtryk, trækker jeg mig væk og ind i mig selv. Isolerer mig. Minimerer mig. "Hvad kommer verden mig ved, jeg trives udmærket alene. Jeg har ikke brug for at være med, og verden klarer sig helt sikkert også bedst uden at skulle forholde sig til mig". Jojo, jeg kender omkvædet udmærket.

Det passer selvfølgelig ikke. Alle har brug for at være med. Og verden har brug for at vi alle er med, ikke mindst. Det er ikke den jeg er, der synger det omkvæd, det er ikke mit inderste væsen. Det er blot en stemme der har taget ophold i mit sind.

Jeg opfordrer mit sind til tålmodighed, til at vente og se hvad der dukker op, inden jeg gør noget, inden jeg handler. Til at tage imod og undersøge. Jeg spørger: Hvad er det mit sind prøver at beskytte mig mod med sin strategi? Og jeg kender jo godt svaret, jeg ser min angst for fordømmelse, ringeagt og kritik i øjnene, jeg ser mine sår, og jeg mærker i min krop hvor sandt det svar er. I kølvandet følger åbningen mod verden. Som altid. Det er den eneste vej. 



(Videoen er fra i søndags - jeg beklager den skæve horisont for eventuelle æstetikere der læser med, men holder selv af den for dens overførte betydning).

6 kommentarer:

Losarinas mor sagde ...

Du kloge kvinde.
Og vi har alle en plads. En betydning.
Og du har en stor plads i mit hjerte:-)

Lotte sagde ...

Du skriver helt ned under huden. Meningsfylde, betydning og helt vildt velskrevet.
Jeg er glad for du deler. Jeg ville være ked af at undvære ét eneste af dine ord.

...

(Jeg kom lige til at tænke på det, du skriver - med at "minimere mig". Og så tænkte jeg, at jeg ville ønske, jeg kunne give dig noget vokseværk. Men så kom jeg til at tænke på, at vokseværk - dengang jeg var barn - gjorde ondt. Så nu sidder jeg og grubler over betydningen af dét ;O) Bare lige i parantes :-) )

Janne Møller Olsen sagde ...

Miri, tak.
Jeg ved jeg godt ;-).
Og ikke mindst i lige måde. Altså.

Lotte, tak. Og du kommer ikke til at undvære, selvom jeg i et svagt øjeblik sgu godt kunne finde på at smide hele gøjemøjet ud. Men jeg gør det ikke, for det har jeg lovet mig selv engang (hvor jeg også kunne se meningen) aldrig at gøre. (Jeg griner).

(Så vidt jeg ved gør vokseværk (dejligt ord) stadig ondt; ifølge mine børn værker det på sådan en murrende, urolig måde. Det kan jo ligefrem være at jeg allerede har vokseværk - måske har du nu givet det lidt næring, det tror jeg .. tak, siger jeg bare. Og jeg mener det :-)).

Janne Møller Olsen sagde ...

Miri, "Jeg ved det godt ;-)", skulle der stå .. suk.

Anne Thompson sagde ...

Tak for opfordringen. Nogle gange må man tale venligt, nænsomt og omsorgsfuldt til sig selv. Og du har ret; de bedste veje og beslutninger viser sig sjældent, når vi er i affekt. Godt at blive mindet om!

Janne Møller Olsen sagde ...

Anne, selvtak - det er nemlig lige det! Jeg tror på at det altid betaler sig at tale "venligt, nænsomt og omsorgsfuldt til sig selv" - der er altid en rigtig god grund til at man er tilbageholdende eller afvisende over for noget eller nogle, og det nytter ikke at skælde ud eller hakke på sig selv bare fordi man med fornuften synes at kunne se at det er noget "pjat". Såkaldt modstand forsvinder ikke ved at man bekæmper den, men ved at oversætte den til beskyttelse eller forsvar. Tror jeg på, som sagt :-).

Send en kommentar