fredag den 6. maj 2011

Et får og en luftballon


Jeg puster forvirret ud efter et mindre cykelræs gennem byen sammen med min ene dreng og prøver at holde styr på vores jakker og hjelme. Jeg kigger rundt på væggene i farten, for noget fanger insisterende min opmærksomhed og får mig til at fumle larmende med hovedskallerne. Tænk sig! Lige dér på væggen i skoletandlægens venteværelse hænger der sør'me et billede der forestiller mig! Jeg når kun at kigge på det og de andre udstillede billeder i et nanosekund, men tager et skævt mobilfoto til støtte for hukommelsen da jeg alligevel skal slukke for mobilen.

"De der himler, de er altså for syge", konstaterer mit afkom spontant. "Og se lige dér, fåret har rigtigt hår!" Jeg når overhovedet ikke at sige noget før vi bliver kaldt ind, hvorfor jeg svarer her i stedet: "Ja, himlene er meget flotte - og hvor er det sjovt med den uld der stikker ud af billedet!"

Jeg har googlet "udstilling søndersøskolen tandklinikken" og hittede i første hug: Billederne er malet af Maibritt Rude. Tak til hende for en særlig og fin oplevelse en travl hverdagsfredagmorgen! 

4 kommentarer:

Gitte sagde ...

Ballon, blå, får, sand, himmel..det er vel en scene fra Klitmøller !
Uventet gave lige dér i tandklinkken - og tak for at dele. Jeg fulgte linket og har nydt de allerfineste billeder. Fulde af farver og stemninger der er er så overskudsagtige at de strømmer ud gennem skærmen.
..og selvfølgelig en ekstra gave at have afkommets indtryk som underlægning til sine egne indtryk ;)

Janne Møller Olsen sagde ...

Gitte, ja, jeg tænkte at det var som at se mit indre landskab, som må ligne Klitmøller hvor jeg føler mig sært hjemme, eller en del af det - nogle gange er jeg som et får der kigger efter en luftballon der lydløst kommer nærmere himlen end så meget andet, og hvorfra man kan se det hele lidt fra oven ;-).
Og billederne, jeg synes også de er så fine, så fine. Har du set det fra 2009 der hedder 'opslugt' hvor en månes farvekugler ser ud som om de bliver suget ud af to vinduer i himlen - awesome! Det så jeg også hos tandlægen :-).
Og Asgers meget sanselige og umiddelbare sanselige oplevelse, det var dejligt at blive suppleret med dem. Jeg ser altid først og fremmest den overførte betydning ..

Lotte sagde ...

Jeg har været inde og kigge - og læse - på hendes hjemmeside og er meget betaget af ord og billeder.
Hun ville blive glad for at høre, hvordan billedet talte med dig,
"Men først når beskueren betragter kunstværket, berøres af det og tolker det på sin egen måde - på baggrund af egen livserfaring og livssyn - bliver kunstværket vagt til live." skriver hun...:-)
TAK for du deler din oplevelse!

Janne Møller Olsen sagde ...

Lotte, måske googler hun sig selv en dag og kommer hertil og bliver fornøjet - lad os håbe det :-).
Jeg læste også teksten på forsiden, men sjovt nok først efter at jeg havde skrevet indlægget, for i første omgang klikkede jeg videre fra siden om udstillinger til billederne for at være helt sikker på at det var hende Da jeg læste det tænkte jeg at hun da om noget har forstået hvad kunst er til for - det handler om at give og om at skabe dialog. Det er præcis sådan jeg forstår det, og hendes billeder fortalte mig allerede dét, tror jeg, og det måtte jeg bare give noget opmærksomhed ;-).

Send en kommentar