15. marts 2011

Note om stolthed og skam

Jeg trænger til at minde mig selv om at hvad der er den enes stolthed, kan være den andens skam, og omvendt. 

Ingen værdier er absolutte, og når jeg husker at mine værdier er netop mine og ikke nødvendigvis andres, og samtidig forstår at det samme gælder for alle andre og deres værdier, bliver det nemmere at beskytte mine egne og dermed udføre præcis det der er min opgave - og at lade andre udføre det der er deres.

(Men guderne skal vide at det er svært at stå ved sine værdier i liv og levned når de bryder med flertallets eller med de værdier kulturen prøver at hævde som absolutte).

10 kommentarer:

Camilla sagde ...

FANTASTISK note - rør lige i hjertekulen...har haft de selvsamme tanker idag, om det at bryde med gamle mønstre og skabe en ny livsstil...og sidder faktisk i dette øjeblik og skriver på en opgave om en patient "der ikke gør, som vi siger"...FANTASTISK - må lige summe lidt mere over ordene. TAK for noget at gå ud og møde dagen og livet med.

Hav en dejlig forårsdag - Camilla

Gitte sagde ...

Ja. Enig. Og alligevel fungerer det bedst for mig at være tro overfor mig.

Janne Møller Olsen sagde ...

Camilla, tak :-). Hvor er jeg glad for nu at jeg skrev min note ind her og ikke bare beholdt den på en lap papir :-).

God opgaveskrivning - og også rigtig dejlig forårsdag til dig :-).

Gitte, ja, det er det eneste der fungerer. Jeg har bare selv personligt virkelig måttet arbejde hårdt for at få bund i den opfattelse, min barndom var ingen dans på roser. Ikke at det er en undskyldning, men måske en begrundelse. Og jeg har stadig MEGET svært ved det, og jeg syntes jeg ville tilkendegive at jeg godt ved at for mange mennesker er det ikke bare en tur i parken. Lur mig, der er nogen der ikke engang ved at de ikke er tro mod sig selv :-).

Janne Møller Olsen sagde ...

Gitte, jeg omformulerer lige den sidste sætning til noget mindre kontant: Der var engang hvor jeg ikke engang vidste at jeg ikke var tro mod mig selv, og for mig ser det ud som om jeg ikke er den eneste der kender/har kendt til den "tilstand".

Losarinas mor sagde ...

Jeg holder meget af dine krøllede indlæg, hvor jeg ikke heeelt forstår :-)

Janne Møller Olsen sagde ...

Miri, altså .. jeg holder til gengæld meget af din kommentar som viser at du præcis udlever dét jeg forsøger at sige, nemlig - med Gittes ord, som er mindre krøllede - at det fungerer at du er tro mod dig :-).

Lotte Frodighed sagde ...

Ja... tak Janne. Lige hvad jeg trængte til at høre... :-)
Jeg er så glad for at du sætter ord på ting, som har det med at sætte sig som tankemylder her i mit univers. Du formår at skrive det.
Og dele det.
Tak :-)

Janne Møller Olsen sagde ...

Selvtak, Lotte. Der er nu også meget tankemylder i mit univers, hvis du er i tvivl, men ind imellem udkrystalliserer der sig åbenbart noget brugbart, også for andre end mig selv, og så bliver jeg rigtig glad :-).

Gitte sagde ...

Og meget vigtig og værdifuld indsigt du har formuleret om, at værdier ikke er absolutte.

Janne Møller Olsen sagde ...

Tak, Gitte :-).

Send en kommentar