13. februar 2011

Trial and error


Her er en iPod-sok jeg hæklede færdig i går aftes, mens jeg "så" DR2 Tema (ja, jeg gjorde så - det kan umuligt være tilfældigt at de genudsendte netop den temalørdag i går hvor der kun var mig i dette hus til at se fjernsyn). Den (sokken, forstås) er ikke synderligt interessant i sig selv, men for mig er den et gennembrud. Jeg bliver lige lidt teknisk nu, og det er ikke for at være kedelig, nærmere redelig.

Der er nemlig noget jeg bliver nødt til at bringe på plads (selvom det ikke er det fedeste i verden at skulle eksponere sin egen idioti med vilje), da jeg ved at håndarbejdslærere og andet håndarbejdskyndigt godtfolk lejlighedsvis kigger med her: Jeg havde (fanden forstå det?) ikke fattet det allermest grundlæggende i den her tapestry crochet-teknik, og det er at når man skifter farve, gør man det allerede når man skal trække tråden gennem sidste gang på den sidste maske med den gamle farve.

Du kan se det illustreret her på Tapestry Chrochet - se billedet øverst til højre i sidebaren.

Jeg er ikke færdig med de kameler. Det må jeg se i øjnene. Og mens jeg er ved det, så spørger jeg lige ud i den store, vide blogverden: Er der nogen der ved hvordan man hækler rundt med fastmasker uden at få kanter? Min hjerne er meget matematisk og mønsteropfangende, og det har bragt mig langt, men jeg kan simpelthen ikke finde et system, hverken indefra eller på de tusinder af hjemmesider jeg snart har besøgt i min søgen, som klarer sagen for mig. Måske er jeg bare ikke tålmodig nok. Måske kan jeg bare ikke lide de løsninger jeg har set, med at tage for meget ud på nogle runder og slet ikke på andre. Måske er der (fanden forstå det ;-)) noget helt grundlæggende her jeg heller ikke har fattet. Hjælp!

8 kommentarer:

Donald sagde ...

Imponerende at man kan lave sådan en smuk iPod-sok med en, en, kun en lang snor! nånej, to, der skal jo også en anden farve til :-) Jeg så også Tema, det var interessant og så vidt jeg kunne bedømme også meget godt fortalt og klippet sammen. Jeg tror at vi på den måde kan komme en smule nærmere et værdigt liv, men jeg er ikke helt klar over om mændene har forstået kvindens behov og biologi. Man kan jo stadig ikke tale åbent om det.

Losarinas mor sagde ...

Jeg håber du nyder din alene tid :-)
Hvis du bliver helt ensom, så kommer du bare forbi :-)
Jeg vil gerne lære din teknik- måske du havde lyst til at lære mig den, når vi ses ?

Janne Møller Olsen sagde ...

Donald, tak for dine ord om sokken - der er lidt lang vej endnu til svømmebilleder, men lidt vandplask kan man måske få øje på hvis man kigger godt efter ;-).

Og temalørdag - jeg så også halvdelen sidst den blev sendt, og jeg synes det er rigtig godt stykket sammen. Jeg kommer jo en del i svømmehaller, og jeg kan bare se hvordan de her unge piger de maltrakterer sig selv - og forsøger at skjule sig selv. Det er simpelthen så tragisk, efter min mening, og selvom jeg ikke tror nogen af dem ser temalørdag på dr2, så håber jeg deres mødre eller fædre gør, og at det har en virkning. For jeg synes simpelthen det er så skrækkeligt, for nu at lyde som en gammel, forarget madamme :-).

Janne Møller Olsen sagde ...

Miri, jeg nyder rigtig meget - og endnu føler jeg mig mere befriet end ensom, men det kan måske hurtigt vende. Vi må se - så tak for dit tilbud :-).

Jeg vil gerne lære dig teknikken, den er såmænd ganske enkel, hvis man først har fattet den, haha. I dag har jeg også lært om den magiske cirkel, så nu tager det rigtigt fart - hvis du ikke kender den, giver jeg også gerne den videre.

Janne Møller Olsen sagde ...

PS. Donald: Eller som en gammel forarget rødstrømpe, det er nok mere rigtigt i virkeligheden :-).

Krutters Krøller sagde ...

Lyder som en temalørdag, jeg gik glip af!? Og jeg synes da godt nok, du når langt med mønstergenkendelse og matematisk sans! Den er da bare superfin! ;o)

Janne Møller Olsen sagde ...

Rina, måske gik du glip af noget, det ved jeg ikke, men dr's egen intro lød sådan: "DR2 Tema sætter fokus på et af kvindekroppens store tabuer: Kussen."
Tak :-) - jo, sokken er nok okay og anvendelig. Jeg ville bare så gerne kunne hækle rundt, og jeg kan simpelthen ikke finde et system hvor jeg ikke tager ud samme steder på hver omgang, men alligevel holder det rigtige antal masker og får det jævnt og fladt. Nogen har jo opfundet det, så det er bare et spørgsmål om at finde det .. suk.

Janne Møller Olsen sagde ...

PS. Jeg har lige sat et link ind øverst i indlægget, hvis nogen skulle være blevet mere nysgerrige efter DR2 Temaet.

Send en kommentar