12. februar 2011

Ferieeksperiment

Det her bliver formentlig et snotforvirret indlæg. Bær over med mig. Jeg er med i et eksperiment.

Min familie er taget på vinterferie i en uge, og jeg skal være alene hjemme flere dage i træk for bare anden gang i 13 år. Nej, det er ikke løgn, og sidste gang var det kun to nætter. Jeg har glædet mig helt vildt, for hvis det ikke var fordi der er "nødt til" at være nogle faste holdepunkter i sådan en familie for at måltider, skole, arbejde og så videre kan blive passet ordentligt, så flød jeg nok bare mere med strømmen, altså den der kommer indefra. Men det er dælenduleme svært hvis man har familie, og det kan godt føles som at blive trængt op i en krog. Hvis man er mig, altså. Og 13 år, det er noget længe at sidde en krog, skulle jeg hilse at sige.

Nu har jeg så chancen. Jeg startede med at stå op klokken halvfem i morges for at lave morgenmad og sige farvel. Da de var kørt, gik jeg i seng igen og sov til klokken halvelleve. Så er stilen ligesom lagt. Nu sidder jeg her med kaffe og computer og et totalt mylder af ideer, og det føles befriende godt samtidig med at det føles tomt samtidig med at det føles skræmmende samtidig med at det føles .. ja.

Det skal blive interessant at se hvad der sker. Jeg oplever det som at min person er med i et eksperiment, og at jeg skal observere hvad der mon sker med den person i løbet af ugen, for jeg tror helt ærligt ikke jeg kan forudsige hvad der vil dukke op. Spændende! Og samtidig er der en hel masse jeg gerne vil, sådan helt konkret, som jeg aldrig får gjort til hverdag. Noget er allerede planlagt. Andet drøner stadig rundt i hjernekassen som fritsvævende ideer. Det er som det skal være, og jeg er klar.

8 kommentarer:

Prophecy sagde ...

Jeg har aldrig forstået, hvordan man forener familie og behovet for at være alene. Jeg har heller ikke haft brug for det, men det bekymrer mig. Alenetid er essentielt for mig.
Tillykke med dit eksperiment :0)
Ps. jeg forventer til den tid at bygge en hytte bagerst i haven, hvor der er adgang forbudt

Krutters Krøller sagde ...

Kære Janne, jeg kan kun sige : TILLYKKE! Et spændende eksperiment - og tiltrængt? *S* Kom pludselig til selv at tænke tilbage - det er vist adskillige år siden jeg prøvede det samme. En go' inspiration ;o)

Lotte Frodighed sagde ...

Jeg ønsker dig også en rigtig dejlig uge, kære Janne! :O) Jeg synes det lyder vildt dejligt, spændende, frit!

Janne Møller Olsen sagde ...

Prophecy, det er heller ikke let at forene :-). Jeg er så priviligeret at jeg er alene hver dag herhjemme mens de andre er i skole og på arbejde, og det har været nødt til at være sådan, for jeg ville aldrig kunne klare at skulle være sammen med kolleger/elever formiddag og eftermiddag og familien resten af dagen. Så var jeg død. Alligevel er det svært for mig altid at blive afbrudt. Så kommer der nogen hjem. Så skal vi spise. Osv. Jeg har brug for lange fordybelsesforløb, tror jeg.

Det med hytten, det lyder genialt! Har du nogensinde hørt om det her: http://www.vissinggaard.dk/Muset.aspx. Jeg så en tv-udsendelse engang, og Eva Seidenfaden har flere hytter på sin ejendom hvor hun kan trække sig tilbage.

Rina, tak, og jo, det er tiltrængt - det er stadig svært at være kvinde og mor og hustru OG indadvendt/kreativ ;-). Det er til at blive flået af.

Lotte, tak :-). Nu må vi se. Jeg er godtnok noget spændt på hvad jeg kan se tilbage på på næste lørdag. Det bliver garanteret lærerigt, og så er jeg i mit es.

Gitte sagde ...

Åh, Janne det er en GAVE. Af de helt store. Jeg havde fire.4.FIRE dage alene hjemme for et par år siden. YAY !! det var en fest. Jeg NØD de ubrudte tankerækker fra morgen til aften.

Kunne gå til og fra mine kreative sysler på egen foranledning.
Og som min mor lidt forsigtigt/halvskræmt over min begejstring for at være alene sagde: Du kan jo KUN nyde det så meget fordi du ved de kommer hjem igen !!
Jojo det giver jo sig selv :)NYD dig selv og din tid og dit rum.

Janne Møller Olsen sagde ...

Gitte, ja, det er en stor gave, lige præcis.

Jo, og din mor har jo ret, det er klart. Min ældste dreng blev så forskrækket over at jeg kunne glæde mig sådan til at de tog væk, at han installerede Skype på sin fars bærbare computer så de kunne ringe hjem. Han har desuden taget mig i ed på at jeg er her når de kommer hjem igen.

Og jeg NYDER. Det er en FEST. Det er lige det med at kunne følge sin egen foranledning. Jeg har endda været tidligt oppe for ikke at spilde tiden :-).

intetnytundersolen sagde ...

Ha en rigtig dejlig uge. Nyd det :-)

Janne Møller Olsen sagde ...

Marianne, tak - og vældig meget i lige måde :-).

Send en kommentar