21. januar 2011

Ørken



Jeg kan ikke sige andet end at jeg er i ørkenen og at ørkenen er i mig, og at jeg havde så uendeligt stort behov for at skabe orden og mening i den ørken og lade mig hjælpe til udkanten af den. Jeg har kaldt kamelerne frem og vendt mig mod frodigt land så godt jeg kunne. Jeg har gjort mit bedste, længere rækker min vilje, min formåen og min magt ikke. Som nævnt tidligere har det ikke været nogen let opgave. Det forventede jeg heller ikke, men jeg kunne ikke drømme om at opgive noget så vigtigt så længe jeg selv har noget at skulle have sagt.

Mere er der ikke at sige om det på dette sted, og hvis du synes det er lige lovligt højtravende og ubegribeligt, eller at mandalaen er lige lovligt grim, så prøv at lytte til "Kamel kamel" med Roar Amundsen her og bliv løftet lidt af én der virkelig kan udtrykke sig omkring kameler og ture i ørkener. Eller læs/genkald dig "Alkymisten" af Paulo Coelho hvis du er nysgerrig efter et længere ørkenophold.
..

Og nåja. Den zoologisk interesserede og skarpe læser vil sikkert sidde og være irriteret over at jeg skriver om kameler når det nu er dromedarer jeg har hæklet, men det ser jeg altså stort på i denne sammenhæng. Camelus dromedarius (dromedaren) har én pukkel, lange ben og er kendt fra især Saharas og den arabiske halvøs karavaner, og det er dem jeg har i mit hoved og mit system. Camelus bactrianus (kamelen) har to pukler og hører hjemme i Asien. Se mere for eksempel her hvis du bedst kan lide den naturvidenskabelige vinkel.
..

Og så lige sidst og mindst: Hækleteknisk har jeg lært meget, mest om hvad jeg allerede kan og hvad jeg har til gode at lære, og det er præcis som det skal være. Næste gang - og sådan én bliver der, det tror jeg bestemt - går jeg tilbage til tyndere garn og nål nr. 2½ som er min favorit, og så skal jeg tegne med en finere pen, tænker jeg. Dette "forstudie" er hæklet i forholdsvis tykt bomuldsgarn og pind nr. 3½ som måske endda lige var ½ nummer for tynd, og det var meget lærerigt i forhold til at kunne se præcis hvad jeg laver, men ikke særligt kønt i sidste ende.

2 kommentarer:

  1. Denne hæklede rejsebeskrivelse mod udkanten af ørkenen imponerer mig og "Kamel kamel... alle verdens nåleøjer betyder ingenting." bringer indlevelse. Den sætning tager jeg med mig...
    Og et lille ps. Jeg har nu bestilt Hildegard og glæder mig som en hæklet kamel til at skulle læse den :)

    SvarSlet
  2. Gitte, du ser! Tak. Og med kameler i ryggen eller under bagen kommer vi gennem nåleøjerne, det tror jeg på.
    Og til det lille ps: Hihi. Glæd dig bare. Jeg tror risikoen for at du bliver skuffet er meget lille, men jeg er alligevel spændt på måske engang at høre hvad du synes om den :-).

    SvarSlet