10. januar 2011

Fortsættelse følger ..

"Husk at du skal fortsætte med din blog", skrev en ven jeg holder af og stoler på, i en mail for et par timer siden.

Jo, det husker jeg. Og jeg arbejder hårdt, tag ikke fejl af det. Jeg bevæger mig på alle måder rundt i cirkler eller spiraler. Det være sig for eksempel ..

.. i vaskeriet 


.. foran fjernsynet


.. og ikke mindst mellem ørerne. Det sidste kan jeg ikke dokumentere, der må du tro mig på mit ord.

*
(Hvad den der mærkelige "tapestry crochet"-ting angår, så aner jeg ikke hvad jeg skal bruge den til. Jeg har ovenikøbet vendt den på hovedet, og det skabte for en gangs skyld ikke mere klarhed, men jeg har saftsuseme lært noget af at lave den, blandt andet nogle brugbare fastmaskeprincipper at arbejde videre ud fra. Nu kan jeg hækle billeder, hvis jeg vil. Og det vil jeg).

(Tilføjelse 11/01/11, retvendt udgave:
 )

13 kommentarer:

Losarinas mor sagde ...

skabe hæklede billeder- dét glæder jeg mig til at følge! hvis jeg må, altså :-)

Janne Møller Olsen sagde ...

Søde Miri, OM du må - selvfølgelig. Nu skal jeg altså bare lige lave dem først, haha .. det er god meditation med den slags håndarbejde, synes jeg, så i hvert fald i perioder får jeg nørklet en del, selvom jeg egentlig ikke rigtigt kan.

Og dine fugle, Miri - de er så fine!

Gitte sagde ...

Spiralbevægelse er godt, ikke ? Jeg glæder mig meget til at se dine hæklede billeder, det lyder supersjovt.
Er der tråde på indersiden af spiraltapestrycrochet´en ? eller kan man hækle dem ind i fastmaskerne ? Lyder som et temmelig sygt spørgsmål fra en perfektionistisk håndarbejdslærer...men det interesserer mig virkelig ;)

Janne Møller Olsen sagde ...

Gitte, jo, spiralbevægelse er godt - og ikke til at komme udenom, hø :-).

Ja, den tråd man ikke hækler med, løber inden i fastmaskerne hæklet med den anden tråd. Man (jeg - ved ikke om det er "rigtigt") lægger den inaktive tråd på kanten og hækler rundt om. Du kan se en helt vild udgave her: http://www.tapestrycrochet.com/blog/?p=751. Det er denne blog som Dorit Olsen/http://dooit-justdooit.blogspot.com på et tidspunkt linkede til, at jeg har det :-). (Jeg har dog ikke tålmodighed til at følge opskrifter, jeg synes det er sjovere at prøve mig frem og selv finde på).

Tænk sig at du er håndarbejdslærer - nu ved jeg snart ikke om jeg tør vise eventuelle fremtidige kreationer her, haha. Jeg gør det mest fordi jeg holder så meget af selve arbejdet.

Janne Møller Olsen sagde ...

PS. Og så fik jeg lige øje på et link til disse vejledninger øverst på forsiden: http://www.tapestrycrochet.com/

Gitte sagde ...

Bare rolig Janne, jeg har ikke været aktiv i mange år og jeg er netop meget fascineret at det personlige udtryk, det autentiske, vildskaben, det perfekte i det uperfekte - fremfor det reproducerede og p.æ.ne. :) og jeg har altså bare et lillebitte liniefag :D - og din tilgang til stoffet tiltaler mig.
Førstehåndserfaring rules !!

Janne Møller Olsen sagde ...

Gitte, godt, så er jeg HELT rolig. Reproduktion har aldrig været mit gebet.

(Nu skal jeg ikke plage dig mere, men har du set dette: http://www.tapestrycrochet.com/blog/?p=694?. Især den runde dug med solen i midten. Mandala ..)

Lotte Frodighed sagde ...

Wow, Janne! Jeg er vildt spændt på at se hæklede billeder, hvis engang du vil dele. Måske dele en bid af processen. Altså, hvis. Ingen pres!
Opfindsomhed og påhitsomhed. Leg og bevægelse :-)

(Og mere spændende film, har jeg da sjældent set, end den du viser her, med vaskemaskinen, høhø... :O) )

@Gitte... holder meget af dine ord i din kommentar om autentisk og vilskab, perfekt i det uperfekte, fremfor repoducerede og pæne. Sikken farverig verden, hvis man turde skabe sig vildt, skævt og inderligt :-) Det ku altså blive smukt!

Janne Møller Olsen sagde ...

Lotte, nu må vi se. Det bliver noget med kameler, så vidt skitserne på mit kvadrerede papir ..

(Filmen, haha ja, jeg fik pludselig øje på min egen silhuet, og så skete der noget spændende selvom der ikke var andre end mig der kunne se det - eller noget. Det er den der bevægelse ..).

((Dejligt at du giver Gitte nogle gode ord med på vejen, Lotte, det er jeg glad for når nu jeg ikke selv fik skrevet så meget. Jeg er helt enig ..)).

Gitte sagde ...

Janne...så er det med at spidse hæklenålen, sikke fin mandala. Sætter du i gang nu du har styr på teknikken. Hvor er det dog en tjekket inderside, dér !! og smukke Lotte & Janne, lad os skabe os vildt, skævt og inderligt :D

Donald sagde ...

Hæklede Billeder! Yesss! Kan du ikke få lidt inspiration fra Hareskoven og/eller svømning, og sætte farver på?

Janne Møller Olsen sagde ...

Gitte, den er spidset, og i dag har jeg købt garn. Men jeg må starte i det små .. mandalaen må liiiige vente lidt, jeg skal lige regne ud hvordan jeg får en flad, rund skive delt op i 4 eller 8 (i stedet for 6) først.
:-)

Janne Møller Olsen sagde ...

Donald, jo, det kan du tro, men jeg må lige en tur ud i ørkenen først :-). Spørg mig ikke hvorfor endnu, men måske finder jeg ud af det undervejs.

(Og Donald, jeg læser med rundt omkring, det går bare lidt langsomt med det ene og det andet her).

:-)

Send en kommentar