7. december 2010

Småkager


Jeg er ved at bage småkager. På lørdag skal vi have 19 gæster, og selvom det er en fødselsdagsfest, skal de ikke gå hjem uden at have mærket at det snart er jul. Jeg har iført mig et af min mormors forklæder, håber lidt af hendes køkkenarbejdsånd kan nå mig ad den vej.

Det går godt. Jeg kom godt nok til at måle smørret forkert af til vaniljekransene i første omgang, og jeg var også lige ved at glemme ingefæren til jødekagerne selvom jeg havde lagt både den og rivejernet klar ved siden af skålen. Vistnok drev jeg væk fordi jeg stod og tænkte på nogle brudstykker af Dorthe Nors' "Dage" som har sat sig fast i mit hoved sammen med hele stemningen der nægter at give slip på mig. Noget med at "flække" (ikke af grin, men af gråd), og at nogle mennesker "synes de ved bedre, fordi de har det bedre". Det er fandme godt sagt. Lige som alle de andre få, men fyldige ord i den bog. Jeg nød den - rigtig meget. Den er stor, selvom man ikke kan se det udenpå.

Vi har testsmagt vaniljekransene. De blev gode. Nu skal jeg pakke dem ned.

12 kommentarer:

krutters krøller sagde ...

Ja, det er fandme godt sagt - og tankevækkende... hmmm... Den slags bøger er fantastiske! Den er noteret her ;o)

Gitte J. sagde ...

Smart at tjekke ind til småkagebagningen med mormors forklæde på !! Det er mange plader du har bagt ikke ?? Den Dorte Nors bog lyder god, jeg kan godt lide din anbefaling "få men fyldige ord" og at den har efterladt en stemning. Den må jeg støve op. 

Janne sagde ...

Ja, hovmod står for fald :) . Og glæd dig bare til bogen .. den er hurtigt læst, men det fylder ligesom langt ud over det. 

Janne sagde ...

Ja, ikke? (med forklædet). Det hjalp mig. Jeg prøvede også at nynne lidt som jeg kan huske at hun altid gjorde når hun puslede rundt i køkkenet. Jeg bagte vist fire plader, men jeg nåede ikke alle jødekagerne før jeg skulle på arbejde, så jeg må på den igen.

Jeg kunne godt forestille mig at du ville kunne lide bogen - det meste af indholdet ligger måske i det skjulte eller i antydningerne, og den er også meget indvendig (samtidig med at København træder tydeligt frem), og det virker meget stærkt på mig i hvert fald.

Madame sagde ...

Tak for anbefalingen af Dorthe Nors 'Dage', Janne! Jeg holder så meget af at høre om, hvad andre læser og glædes over. Her bages der kun brød af forskellig art, og det er husbonds afdeling - så jeg fryder mig stille over at sidde med et lunt stykke speltbrød, han lige har taget ud af ovnen :)

Janne sagde ...

Ja, jeg tænker nogle gange at hvis jeg ikke læste om hos andre bloggere hvad de læser, så blev jeg ikke meget klogere - det ville i hvert fald gå meget langsommere :) .


Nyd dit stykke speltbrød - det er helt sikkert sundere end mine småkager. Det er også så basalt med godt brød.

Donald sagde ...

"[...] synes de ved bedre, fordi de har det bedre" Sikken et fyndord! Ja!

Ak hvorfor bager man vanillekranse for så at pakke dem ned? Bliver de bedre? Er der fare for at forrådene slipper op i Juledagene? Hmmm ... undskyld hvis jeg er lidt drilsk :)

Janne sagde ...

"Fyndord", ha ja, godt ord!  :) .


Det med småkager og nedpakning - det er vel stort set bare et spørgsmål om logistik (de bliver i hvert fald ikke bedre af det, det er nærmest en kunst at opbevare dem rigtigt). Man kan jo ikke lave alt på en gang, og når man skal lave mad mm. til over 20 mennesker har jeg det bedst med at have en god plan, så jeg ved jeg når det hele og også har lidt overskud til at nyde festen mens den foregår. På samme måde har jeg det med julen - jeg kan godt lide at være klar til festen og til at holde fri.

Vi nåede det hele, og det blev godt, tror jeg nok - nu har vi stadig småkager tilbage i dåserne til at tage frem når der kommer nogen forbi de næste dage og i julen. Det kan jeg godt lide at tænke på :) .

Donald sagde ...

Ja, jeg tænkte jo nok at det var logistik, og nu kan jeg næsten gætte at det gik supergodt med gæster og det hele - herfra mange  ønsker om en god uge!

Janne sagde ...

Tak, Donald, og i lige måde :) . (Og nøj, hvor er jeg træt ..).

solrun sagde ...

I dag har jeg smagt pebernødder uden peber ;)  En kollega havde dem med, hun havde glemt at putte peber i, men det gjorde nu ikke noget, de smagte bare som julesmåkager med krydderier

Janne sagde ...

Godt det ikke gik omvendt som i Dyrene i Hakkebakkeskoven  :) .
Det går nok alt sammen, også med små fejl og mangler, ingen tvivl om det :) .

Send en kommentar