11. november 2010

Tekst(il)

Tænk engang.

Ordet 'tekstil' kommer af det latinske 'textilis' som betyder 'vævet', og som er afledt af 'texere' der betyder 'væve'.

Ordet 'tekst' kommer af det latinske 'textus' som betyder 'vævning, sammenføjning (fx af ord)', og som er afledt af 'texere' der betyder 'væve'.

Det kan jo næsten ikke være anderledes, havde jeg nær sagt. Jeg har bare aldrig vidst det før, eller overhovedet tænkt over sammenhængen.

Tænk engang.

--
(Kilde: Politikens Nudansk Ordbog med etymologi, Politikens Forlag A/S 2001)

12 kommentarer:

Lotte Frodighed sagde ...

Der kan man bare se! Sammenhæng :)  Det giver jo det hele en hel anden dimension, inde i mit hoved! At forestille sig ord og skrivning som et håndarbejde, nærmest. At skabe et samlet billede. Vildt!

Jeg må lige vise dig det her indlæg:
http://seftaholmdesign.blogspot.com/2010/11/veven-og-www.html

Madame sagde ...

Det er også nyt for mig, Janne - dejligt at kende ordenes oprindelse, og dette eksempel giver god mening :)

Janne sagde ...

Turids indlæg er så fint - jeg havde ikke set det (endnu) selvom jeg faktisk følger lidt med på Sefta Holm Design - det udvider jo perspektivet helt vildt :) . (Og det er altså mærkeligt som man kan se tråde der løber gennem fx forskellige blogindlæg - og det meste af det er jeg efterhånden blevet overbevist om sker uden for bevidstheden. Det er noget af et fænomen ..).


Med 'det udvidede tekstbegreb' som jeg vist engang lærte om på seminariet, så hører billeder (fotos og billedkunst) jo også med til 'tekster' - det hele hænger vitterlig sammen.

Janne sagde ...

Ja, man kan blive meget klog af at læse i en ordbog, selvom man ikke skulle tro det :) .

solrun sagde ...

Det er ligefør jeg siger: "Du lyder som min gamle far" Han elsker at dykke ned i ordenes betydning/oprindelse, se sammenhængen og finde ud af hvorfor ting hedder det de hedder. Jo ældre jeg selv bliver jo lettere facineres jeg selv nu, det jeg hadede som barn, er pludselig ved at blive en smule spændende og sjovt.

Losarinas mor sagde ...

Tak - du dejlige kvinde :)

Janne sagde ...

Solrun, jeg tror på at komme til at holde af det man har hadet, det er vejen frem :) . Jeg håber du finder nogle rigtige godter når du gør det.

Når jeg dykker ned i ordene skal det på ingen måde forstås som i familie med sprogvidenskab; for mig er det en slags inspirationskilde der kan bidrage til at skærpe min opmærksomhed mod hvordan jeg egentlig ser på tingene - helt uvidenskabeligt og helt personligt. Og så er jeg bare helt ustyrligt umætteligt nysgerrig og elsker at vide.

;)

Janne sagde ...

Selvtak - du ligeså dejlige kvinde. Tænk sig at du har tid til at komme forbi :) .

Krutters Krøller sagde ...

Tænkte netop det samme, da jeg læste det... med et stort smil. Det er disse øjeblikke, som gør livet "herinde" så interessant ;o)

Janne sagde ...

Åhja. Man tror lige man har fået "styr" på noget, og så kommer der en krølle mere - apropos :-D .

Anne Thompson sagde ...

Det er faktisk en smuk tanke, synes jeg. At sproget også en er et vævet stykke tøj. 

Janne sagde ...

Smuk tanke, ja, at det anvendte sprog, dér hvor man prøver at samle sprogdele til et hele, er som et stykke vævet tøj.

Send en kommentar