4. november 2010

Perspektiv


Nu er det ikke fordi jeg tror det bliver ved med at være sjovt med de her fortvivlende dårlige mobilbilleder, men af en eller anden grund holder de både mig og ordene kørende, så bær over med mig endnu engang.

I dag måtte jeg lige sætte mig i stuen hvor der i det mindste er en lille bitte smule udsigt og blikket kan strækkes en anelse længere end fra computeren og til en væg eller et vindue hvor kun tunge himmelskyer truer udenfor. Her kan jeg også høre skomagerdrengene på terrassetaget og se min kat springe op ved vinduet og miave ordløst når den vil i ly for regnen. Jeg trænger sådan til at se længere, jeg trænger til at høre at naturen har noget at sige og til at blive fortalt hvad der er mest fornuftigt sådan ud fra almindelig, sund instinktlogik.

Måske er noget ved at dæmre. Måske er det begyndt at sive ind hvad gode mennesker har prøvet at sige til mig igen og igen, men som jeg ikke har kunnet høre et ord af fordi en anden stemme har råbt afsindigt højt og fuldstændig overdøvet det. Måske har det noget med nogle essays at gøre. Måske.

12 kommentarer:

Megan sagde ...

Naturen har meget at sige! :)  Jeg tror på, at du vil få bedre (længere) udsyn, hvis det er det, du ønsker dig. Men nogle gange får man det, man ønsker sig, på de mest forunderlige måder ...

Her tænder jeg lys i november og glæder mig ved lidt fordybelse. Ikke så ringe endda!

Ha' en glad dag! ;)  

Janne sagde ...

Tak, Megan, og og også en glad dag til dig, det der er tilbage af den i det mindste  :) .

Lotte Frodighed sagde ...

Lyspunkt :)
(...det var lige det ord, der faldt mig ind...)

Dorit sagde ...

Så dine hæklede stene - hvor ER de smukke.

Dorit sagde ...

Lyt, lyt, lyt...

Citat: "...<span>vores eget bloggeri som det sted vi kommer i kontakt med vores livseleksirs meningsstof i stedet for det sted vi tager dulmende medicin..."</span>

Vores bloggeri ER da livseleksirs meningsstof!!

Janne sagde ...

Nemlig! Og Lotte, som du sikker også har gjort, følger jeg computerens linje hen over kaffen og musikken, durk gennem den uhyggelige mand der prøver at skræmme mig, og ud i haven og lyset.

(Og tak, du ved ..)
;)

Janne sagde ...

Jeg lytter!!! Tak, Dorit  :) .


Og du har selvfølgelig ret med meningsstoffet. Nogle gange tager min tilbøjelighed til at nedbryde alt til atomer måske nok overhånd. Jeg er ikke i tvivl om at bloggeriet er min livseleksir, men så kan jeg ikke lade være med at spekulerer på hvad det er for en ingrediens der giver mening, sådan lidt mere abstrakt set, for mig - og kommer frem til at det er "det at udtrykke mig og afprivatisere min måde at opleve, tolke og forstå verden så det bliver mit personlige bidrag til verden/samfundet" eller sådan et eller andet. Jeg er ikke helt skarp på det endnu. Og det meningsstof kunne jeg måske tilføre andre områder i mit liv, fx arbejdslivet, så jeg både kan tjene penge og føle at jeg udfører et meningsfuldt arbejde når jeg gør det. Så de to ting ikke er delt op. Hvis du forstår - nu er jeg vist nede på partikelplan, haha  :-D .

Janne sagde ...

Tusind tak - jeg nyder sådan at lave dem. Jeg skal bare snart ud og finde nogle flere sten. Og så har jeg sådan en helt vild idé, som jeg ikke tror jeg har hæklefærdigheder nok til at udføre, med at hækle et "betræk" til en meget stor, rund sten med billeder/symboler for alle de ting som betyder noget for mig. Så jeg må øve mig :) .

Janne sagde ...

Dorit, jeg tænkte lidt videre over det her, og nu har jeg rettet lidt til i indlægget så det svarer bedre til hvad jeg egentlig oplever. Tak for at få mig til at tænke mig om endnu engang :) .

Donald sagde ...

Jeg tror jeg forstår det indlæg 110% - men jeg er faktisk ikke helt sikker, fordi jeg ikke er helt sikker på, hvad gode mennesker har sagt om og om igen. Jeg går ud fra at de har sagt: Gå tidligt i seng og gå ud når solen skinner og få en naturoplevelse.
I går fik jeg en filmoplevelse og kom derfor sent sent i seng og kom sent op med ondt i halsen. Jeg gik i seng igen. Det er ikke så godt, men nu vender jeg på en tallerken og gør mandagen til en god dag!

Janne sagde ...

Haha, Donald. Det er i hvert fald en effektiv tolkning :) . Jeg håber din hals har det godt igen, og at du genfinder din gode rytme.


Men man kan aldrig rigtig vide hvad jeg mener, tror jeg, og der er frit valg på alle forståelseshylder. De her små klip fra min hverdag - i ord og billeder - vælger jeg for det meste at skrive fordi de for mig selv også har en metaforisk betydning, og jeg ved godt at det er enormt anstrengt og anstrengende for mange mennesker, men det er dér jeg lever og ånder. Hvis nu jeg siger at et hus for mig er et billede på personligheden (meget banalt), så er du måske på sporet af min kringlede tankegang, men ikke nødvendigvis af hvordan du kan bruge den lille tekst og billedet, og det er det sidste der er vigtigt. Det mener jeg helt ærligt. Jeg stiller det bare til rådighed.

Det er lidt det samme med de her fotos. Jeg er - hvis jeg nu skal være ærlig - lidt ligeglad med at den tekniske kvalitet er elendig, bare jeg synes de fortæller det de skal, og de skal som regel også forstås i overført betydning. Det optimale ville være hvis jeg kunne begge ting, men det kan jeg ikke, det er min begrænsning. Men også min mulighed for at sætte fokus på min opfattelsesmåde. Du kan måske til gengæld præcis det modsatte af mig, og det har jeg stor fornøjelse af og glæde ved - selvom jeg måske nok af og til kommer til at lave nogle overførsler som slet ikke var din hensigt eller tanke.

Jeg ved at der er flere der læser min blog fordi de synes de får lov at se små klip af min konkrete hverdag, og det er rigtig fint, og jeg ved godt at jeg spiller på to strenge samtidig. For mig selv, sådan helt privat, er det bare sjældent det der er i fokus. Det er min indre verden. Og den natur jeg snakker om her, er sådan set min egen natur.

Nøj, det blev langt. Håber det også er godt for noget, haha. Hav en rigtig god mandag, Donald - vejret her er så smukt og lige til at tage de klareste billeder i (tror jeg nok, som den fotoignorant jeg er).

Janne sagde ...

Donald, ved nærmere eftertanke vil jeg lige bytte ordet 'metaforisk' ud med 'symbolsk' :) .

Send en kommentar