23. november 2010

Brandrystelse

Jeg har lige sendt min yngste søn i skole, i hvert fald i princippet. I praksis er han gået over i sin fritidsklub som skal erstatte en del af hans fysiske skole i dag og måske de næste mange dage.

Den ældste sover endnu, han har fri i dag.

De går begge på den lokale skole, hvis ene fløj brændte stort set ned i går. Vi stod i vores soveværelse og så flammerne og røgen vælte op mod himlen; det var helt forfærdeligt.

Gudskelov er der ikke sket noget med nogen mennesker, men alligevel var det så fuldstændig rystende at opleve. Det var ikke nogen god aften. Jeg er så bekymret for de spor jeg kan forestille mig sådan en begivenhed vil trække hen over vores lokalsamfund, hen over de mennesker - elever og lærere - der skal arbejde videre trods et stort, sværterstatteligt materielt tab, og hen over de mennesker der var til stede i og ved bygningen da branden opstod.

Jeg ønsker det bedst mulige forløb for alle parter.

--
Detaljer

16 kommentarer:

Megan sagde ...

Puha, det var en grim forskrækkelse. Og ja, den sætter sine spor. Ingen tvivl om det. Men det lyder ikke til, at nogen kom alvorligt til skade (eller omkom) og når alt kommer til alt, så er det vel det vigtigste? ;)

Håber at de, som har behov for det, får den nødvendige krisehjælp og kommer godt videre.

Gode tanker til jer alle!

Lotte Frodighed sagde ...

Puha, Janne,,, det er rystende at opleve en brand, som vi også gjorde det for et par uger siden, om natten - vi kunne se direkte ind i det hus der brændte fra vores egen stue og det var virkelig forfærdeligt.
Det er godt ingen kom noget til!
Tanker til dig og jer.

Janne sagde ...

Ja, det var vildt. Tak for de gode tanker :) .

Janne sagde ...

Puha, ja. Nøj. Og tak for tankerne :) .

Losarinas mor sagde ...

Uf ! Brand er noget frygteligt noget !

Solrun sagde ...

Puha...håber ikke den var påsat

Gitte J. sagde ...

Pyha...sikke en ubehagelig oplevelse ! 

Marianne sagde ...

Puha, sikke et chok. Håber de tager godt hånd om eleverne i dag...

Janne sagde ...

Ja, frygteligt. Der går få sekunder, og så er sådan en bygning prisgivet.

Janne sagde ...

Nej, det håber jeg heller ikke. Ikke fordi det gør nogen forskel for brugerne af skolen, men fordi jeg ikke håber der er et eller flere mennesker der med vilje har bragt sig selv i den situation at være skyldige i sådan en ugerning.

Janne sagde ...

Ja, Gitte - pyha.

Janne sagde ...

Den yngstes klasselærer sendte en besked i går aftes, og jeg har helt klart det indtryk at de har gjort det rigtig godt. Tænk sig at de kan. Jeg så deres klasseværelse for nogle få uger siden og var totalt imponeret over alle de indholdsmættede ting de har frembragt og hængt op i fællesskab i den klasse. Jeg trådte, selv som voksen, lige ind ad døren og begyndte straks at lære. Nu er det væk, altsammen, og første mål er at pynte et lånt lokale op til jul. Det er virkelig trist at tænke på.

Madame sagde ...

Ja, det er forfærdeligt med Syvstjerneskolen, Janne! Min moster bor også tæt ved. Jeg håber, at alle, der har brug for det, kan få krisehjælp og husker at tale om det igen og igen. Jeg tor, det er en god måde at bearbejde sine tanker og følelser.

Donald sagde ...

Måske kan det blive en ny begyndelse og en spændende forandring; jeg håber det går godt med at få erstatnings-lokaler.

Jeg tør slet ikke tænke på, at vi ofte drømte om at få fri fordi skolen var brændt.

Janne sagde ...

Jeg tror også det er en god måde, og jeg kan mærke på mine drenge at det bestemt har gjort indtryk. Nok ikke mere end at de kommer godt igennem det sammen med os og deres kammerater og lærere, men jeg kunne godt forestille mig at det var værre for nogle end for andre. Det var altså meget voldsomt.

Janne sagde ...

Ja, sådan er det jo også, en ny begyndelse. Man skal bare lige have en smule distance til begivenheden for at tage fat fra den kant, og den er nok allerede ved at indfinde sig, såmænd :) .

Og de største børn, som fik en fridag, kørte da også på to kanaler, tror jeg. På facebook lød der et stort hurra, men sideløbende i det mere private blev der spekuleret en del, i hvert fald her i huset.

Send en kommentar