4. oktober 2010

Mandagsblå

I går var jeg for første gang på besøg i en lejlighed hvor hver ting har sin plads og alting er valgt med omhu. Her er det helt utænkeligt med sure fodboldstrømper på gulvet, skærebræt med krummer og kniv på køkkenbordet og uindrammede børnetegninger på væggene.

Og helt ærligt, jeg var ikke fri for i et glimt at ønske mig 25 år tilbage i tiden hvor jeg selv boede sådan (næsten). Men det er jo kun Superman der kan dreje kloden baglæns, så jeg sprang hurtigt videre til i et glimt at se for mig at jeg hentede trillebøren i haven og kørte skrammel og unødvendigt gods væk i fast rutefart mellem hoveddøren og containeren i total udsmidnings- og oprydningsrus hele denne skønne mandag.

Men også det glimt kom jeg over. Jeg tror jeg nøjes med at rydde lidt op efter weekenden hvor alt fik lov at ligge hvor det blev smidt, fordi jeg havde travlt med at hækle en gave til værtinden. Jeg er ikke sikker på at det jeg fik lavet i min glade iver var så velvalgt, det kan jeg vist lige så godt sige selv. Kulturkløft, kunne man måske nærmest komme til at tænke, men som sagt: Jeg kan jo ikke skrue tiden tilbage, selvom jeg på én måde gerne ville. Heldigvis kan jeg også godt få øje på at jeg på en anden måde helt sikker ikke ville, selvom jeg havde valget. Gudskelov.


11 kommentarer:

Lotte Frodighed sagde ...

Kære Janne,,, det tager jeg til mig :O) Jeg holder af, at du sådan kommer over dine glimt! ;) Jeg vil heller ikke skrue tiden tilbage. Ved siden af mig ligger en stak bøger til "engang jeg vil inspireres". På gulvet en batteriløs politibil. Lidt jord er faldet ud af potteplanten, pga kattene. Og jeg har en opråbsseddel til mig selv, hængende på væggen. Den er ihvertfald heller ikke køn 8-)  Jeg ku blive ved...
Nu vil jeg male. Og ikke rydde op!
Og jeg synes det er SKØNT du laver en gave. DET vil jeg gerne lære at gøre. Det giver mening. !!!

Losarinas mor sagde ...

kender godt trangen til at skrue tiden tilbage..Men når jeg så tæner over HVAD jeg ville ha gjort anderledes, må spørgsmålet jo stilles- hvorfor gør jeg så ikke bare det nu :)
At give gaver er en kunst.

Janne sagde ...

Godt du maler, Lotte, og ikke rydder op - jeg forestiller mig at du bliver gladere af det første end det sidste, og præcis derfor ..

Jeg laver altid gaver - det er bare ikke altid med lige stort held eller lige megen dygtighed, men så siger jeg til mig selv at det er tanken der tæller. Ha.

Janne sagde ...

Miri, det er lige det, og derfor kom jeg på det med trillebørsoprydning, men det var åbenbart ikke vigtigt nok for mig, og så er alting i virkeligheden nok blevet som det skulle være, tror jeg.

Og ja, det er en kunst at give gaver, og jeg øver mig flittigt - der skal jo være noget at udvikle, ellers kommer man bare til at kede sig, hø.

Pernille sagde ...

Hej Janne...

Hvor er det dejligt at høre at det ikke kun er mig som har krummer på spækbræt,  knive liggende på bordet og ikke på brættet. gryder og pander på komfuret og ikke i skabet og finder vasketøj overalt. Jeg syntes bare at når jeg kommer ud til andre så er der altid ryddet og rent, måske er det fordi man aldrig kommer uanmeldt :)  Alle andre har nok ikke mere overskud end en selv - selvom det godt kan virke sådan. hvem kender ikke til den snigende træthed kl 21.30 foran tv´et ..... men sådan bliver det ikke idag, for kabeltv er brudt sammen i Værløse og de har ingen tidshorisont.. spændende, måske skulle man finde et familiespil frem :)   skrue tiden tilbage.. nej jeg tror jeg vil savne at have nogle at rydde op for :)

fortsat god mandag

Jeg vil prøve om jeg kan finde en god gave til Andreas til på søndag. regner med i er med ellers høre jeg fra dig

Hyggelig blog du har der...

Pernille

Pernille sagde ...

Rigtigt godt profilbilled... :)

Pernille

Pernille sagde ...

Rigtigt godt profilbilled... :)

Pernille

Janne sagde ...

Hej Pernille,

Ja, det virker tit som om andre har det renere og mere ryddeligt end en selv, netop som du siger, nok fordi man aldrig kommer uanmeldt. (Og så er der jo også lige dem der holder deres hus parat til gæster konstant så de aldrig bliver taget med gryderne ude af skabet selvom de får uanmeldt besøg, men de tilhører en liga for sig selv, tror jeg - i hvert fald ikke min liga  :) ). Og jeg ville heller ikke undvære min familie, selv på trods af alt det slid de trækker med sig, selvom jeg godt i glimt kan misunde en kontrolleret og pletfri singletilværelse.


Sikke noget med fjernsynet - jeg håber I fandt et godt familiespil så du ikke skulle være alt for huslig, haha, det ville være spild af en god aften. Det virker her hos os, og jeg har faktisk lige forladt det for at sige godnat heroppe på 1. sal.

Det med Andreas' fødselsdag, det er lige glippet for mig, så det er godt du siger det. Vi er selvfølgelig med (men er det ikke snart min tur til at købe?). Jeg mailer lige også angående at få brugt vores gavekort ..

Og tak for det med bloggen, Pernille, det er især hyggeligt når du kommer forbi :-D  .


Vi snakkes snart ved ;)
Janne

Janne sagde ...

Tak, Pernille, jeg fik lige øje på mig selv i køkkenvinduet i går aftes og tænkte: Nu tager jeg sgu lige et nyt billede, det kan ikke blive værre end det jeg har! Mig og billeder, det er en by i Rusland, og jeg har vitterlig aldrig været hverken køn eller fotogen - jeg har selv bare sådan glæde af at se hvordan andre bloggere ser ud.

Madame sagde ...

Er billedet mon bordskånere, du har lavet som gave, Janne? Jeg synes, de er yndige. Ville selv ønske, at jeg begyndte at lave håndarbejde igen - det giver nemlig denne langsomme og meditative ro, som vi alle har brug for. Jeg finder den i naturen og lader gerne alt sejle hjemme for bare at komme ud :) Og jeg er så glad for, at jeg ikke kan skrue tiden tilbage - alderen giver ro.

Janne sagde ...

Jojo, Madame, det var bordskånerne der var gaven. Jeg nåede lige at forevige dem inden tiden løb ud og jeg skulle pakke ind og af sted. Tak for ordenene - jeg kan selv godt lide stærke farver i små mængder, men det var da lidt et sats  :) .

Ja, håndarbejde er godt, det er som at få en legal pause hvor man kan tænke i fred. Shhh, jeg tæller, siger jeg til ungerne, når jeg ikke vil forstyrres :-D . Jeg kan ikke lave avancerede ting, og godt det samme måske, for så skulle jeg jo koncentrere mig om håndarbejdet og ikke min indre verden når jeg sidder der og nørkler. Du må da i gang, Madame, hvis du har det sådan - når det bliver mørkere og koldere i vejret, måske.

Det er skønt at være i naturen, det nyder jeg også meget. Og alderen, den har kun bragt godt med sig, ærlig talt, men jeg kan da godt føle det der lille stik af at man kunne have gjort så mange ting anderledes. Men det går altså hurtigt over igen.

Send en kommentar