20. september 2010

Pause-dyr-der-lever-i-vand



Lagde du mærke til blæksprutten? Det er mig. Og også lidt frøen .. eller er det en tudse (åh nej, vel)?

(Og så lover jeg højt og helligt at jeg vil begrænse brugen af youtube-videoer på denne blog når jeg skriver igen fremover. Og ligeså med alle andre former for kopiering, efterligning og fremlæggelse af uoriginalt materiale. Det skal være slut. Jeg er altid gået efter det originale; jeg havde bare glemt et øjeblik at det også skal og kan findes i mig selv. Uanset hvad).

14 kommentarer:

Losarinas mor sagde ...

:)

Janne sagde ...

Selv :) , Miri!

Anne Thompson sagde ...

Men kommer det originale ikke også (trods alt) frem i valget af det kopierede?

Janne sagde ...

Jo, det gør det selvfølgelig på den måde at jeg ikke ville kopiere det samme som du, fx, og at vi ville skabe vores egne sammenhænge, og på den måde ville vi føje vores eget personlige og unikke udtryk til det kopierede. Men det er stadig ikke det samme som at finde helt sine egne ord og billeder (måske lige med undtagelse af begavede collager som her, fx).

Jeg syntes bare lige pludselig at jeg var blevet den mest intetsigende og svært tilgængelige kopist i blogverdenen. En ting er at blive inspireret, eller at vi alle bygger videre på det andre allerede har skabt i og med at intet for alvor er nyt her i livet, men jeg vil gerne kunne give min version - ikke bare formidle andres, heller ikke tilsat lidt Janne-krydderi. Eller noget i den stil. Men jeg bliver da lige lidt i tvivl - det vil jeg tænke videre over, Anne  :) . Måske er det forskellen eller mødet mellem at formidle og være kreativ i ordets mest grundlæggende betydning der udfordrer mig. Jeg ved det ikke lige nu.


Ordet "original" har jo også flere betydninger, og det leger jeg også lidt med her.

Liv Davids sagde ...

Blæksprutter er kloge :)  og jeg vil også gerne være en sød frø - pausevanddyrene hjalp på hovedpinen, så bliv endelig ved med dine gode indlæg :) .

Kh

Liv

Janne sagde ...

Kære Liv - har du set maven på den frø (griner stort)? Nej, helt alvorligt, tak Liv, du er sød - og det med blæksprutterne tager jeg til mig og glæder mig over. Og endnu bedre bedring med hovedpinen :) .


Knus

Madame sagde ...

Sikke en dejlig video, Janne - jeg kommer til at tænke på DR's pausefisk i fordums tider, det var nu så beroligende at se på. YouTube er en guldgrube af spændende oplevelser, som vi kan bruge med glæde :)

Janne sagde ...

Tak, Madame - nu er der lidt at kigge på hvis man skulle komme forbi mens jeg lige tænker mig om og finder mig selv.

Og ja, det er utroligt hvad man kan finde på youtube. Jeg har lige set en stribe videoer med vandgymnastik/-aerobic og er blevet ganske inspireret og opfrisket til jeg skal starte det op i morgen (i det meget små). Det er vildt hvad der bliver delt via det medie af både viden, oplevelser, meninger osv.

Krutters Krøller sagde ...

*GG*
den frø-tudse-ting er da helt fantastisk! Skønne bevægelser.... ;o)

Janne sagde ...

Haha, ja, frø-tudse-tingen er så skøn og menneskeagtig på den søde måde at jeg let kan identificere mig med den - jeg misunder den bare svømmehuden mellem tæerne  :) .


(Men blæksprutten, Rina, har du set hvordan den "prøver" at være over det hele på en gang og suger sig fast til vinduet til verden. Det kan godt være den er klog, det har jeg også hørt, men altså ..).

Krutters Krøller sagde ...

Altså, jeg havde først skrevet noget andet...men censurerede lige mig selv. Jeg er nemlig ikke vild med blæksprutter - jeg kigger helst væk *S*
Men tankevækkende billede - det med at den suger sig fast til vinduet mod verden...hmmmm... Den metafor er god i andre sammenhænge også.
Kærligst

Janne sagde ...

Rina, det lyder som om du har det med blæksprutter som jeg har det med slanger - det er mit fobidyr nr. 1. Men - du ved :)  - der er altid (mindst) to sider af alting, selv slanger, hvilket mine drømme lært mig gennem mange år efterhånden. Jeg må lære af de billeder og tanker der dukker op når jeg ser den her blæksprutte (som jo også kan noget positivt med al sin ihærdighed og årvågne energi). Men helt lækker, det er den da ikke, det vil jeg godt indrømme, haha.

Krutters Krøller sagde ...

Måske er det noget med dybere bevidsthedslag... Jeg har haft det lige sådan med slanger - men i sommer rørte jeg ved een, og det var en behagelig oplevelse! Så nu er der blæksprutten, og flåter - det snyltedyr! *GG* Jeg vil overveje, hvad det er ved blæksprutten, der giver mig the creeps...
Kærligst

Janne sagde ...

Rina, i al hast for jeg skal nå et tog, men jeg må lige svare :) . Det har helt sikkert noget med dybere bevidsthedslag at gøre, og det er lige præcis gennem vores fantasier og drømme vi kan få noget at vide om hvad der befinder sig dér. Det ubevidste taler i billeder (som kan være vildt svære at forstå, a la Dali som du nævner på dit eget sted)  :) . Nu løber jeg .. hav en dejlig dag!

Send en kommentar