24. august 2010

Sten i vejen

Sort-på-hvidt-mandala

Søstjerne med ekstra ben

9 kommentarer:

Madame sagde ...

Hvor er det dog smukt!!! Jeg har noget med sten og skal altid have en smuk sten med hjem fra stranden. Men her er det smukt i dobbelt forstand :-)

Janne Møller Olsen sagde ...

@Madame
*
Tusind tak (jeg er lige en smule overvældet ;-)).
Jeg er ikke nogen håndarbejdsørn, men trangen til at udføre ideerne vinder over min frygt for at eksponere min amatørhækling, haha. Madame, jeg vil bare sige at den fornøjelse eller oplevelse det er at sidde der med en sten og et garnnøgle og prøve at mærke hvad det skal blive til, den er mange gange større end resultatet - du skulle prøve det hvis du kan hækle bare lidt. Eller finde på en anden måde at dekorere stenene på, jeg er meget imod sådan noget dogme-håndværk og finder altid selv mine egne skæve løsninger. Prøv. Du behøver jo ikke sige det til nogen (griner).

Janne Møller Olsen sagde ...

Bonus til alle:

Jeg havde først givet indlægget titlen "Stones in the road" fordi de her sten får mig til at huske en sang jeg kender med Joan Baez (som jeg tit lytter til), og som slutter med:

"And the stones in the road leave a mark from whence they came
A thousand points of light or shame, baby, I don't know".

Det er oprindelig en sang af Mary Chapin Carpenter (som jeg slet ikke kender), og du kan høre den her i en duetudgave med de to damer:
http://www.youtube.com/watch?v=1Q5OWmu7Fhw&feature=related

og læse hele teksten her:
http://www.cowboylyrics.com/lyrics/carpenter-mary-chapin/stones-in-the-road-5246.html

Solrun Koivuneva sagde ...

Hvor hyggeligt at du også er hoppet med på den med at hækle omkring sten.
Det må snart blive min tur ;)

Janne Møller Olsen sagde ...

@Solrun
*
Ja, det må snart blive din tur, og mon ikke du vil nyde de her stenudfordringer? Jeg vil glæde mig til at se hvad du får ud af sten og garn; jeg synes det er rigtig sjovt at se hvor forskellige udtryk de forskellige personers sten får. Dejligt inspirerende.

Anne Thompson sagde ...

Det er virkelig fint. Enektl og smukt! Hvordan starter man?

Janne Møller Olsen sagde ...

@Anne
*
Tak - det er sådan en fascinerende kombination, synes jeg ;-). Man starter med at hækle luftmasker som lukkes til en ring, og herefter hækler man den ene omgang efter den anden hvor man holder en flad facon eller tager ind så cirklen følger stenens runding indtil en omgang hvor du lige akkurat kan få stenen ind i "betrækket". (Eller sådan gør jeg, men der er vist mange måder at gøre det på).
Søstjernen er startet med 4 luftmasker hæklet sammen til en ring, herefter to luftmasker svarende til en stangmaske og 11 stangmasker rundt, hvorefter omgangen lukkes igen ved at hækle sammen med den anden luftmaske der startede omgangen. Mandalaen er startet med lidt flere luftmasker, 8 tror jeg, for at få en mere luftig start fordi jeg i det hele taget ønskede et udtryk hvor man akkurat aner mandalaens mønster over den massive sten.
Jeg vil lige sige, Anne, at jeg tror du kan finde bedre beskrivelser mange andre steder på nettet - jeg prøver mig frem, nogle gange mange gange, for at få det til at se ud som jeg vil have det, og så glemmer jeg det igen. Prøv at google 'stone crochet'.
Held og lykke med det, hvis du kaster dig over de her stenhæklinger - det kan gå hen og blive ren fordybelse ;-).

Charlotte Skaaning sagde ...

De er så skønne, Janne. Vil prøve mig lidt frem med de sten, jeg allerede har hentet hjem fra stranden. kh

Janne Møller Olsen sagde ...

Charlotte, tak :-). Og rigtig god fornøjelse med at "beklæde" dine sten. Jeg synes stadig det er noget af det bedste at sidde med i hænderne, og der bliver ved med at dukke nye måder at gøre det på, op, synes jeg.

Send en kommentar