19. august 2010

En uge senere ..


Og det er ikke slut endnu, lyder det fra pålidelig kilde. Nå, siger jeg bare, på en dag hvor kaffen ikke kan blive stærk nok, og hvor batterierne er så flade at jeg måtte køre to gange op i byen fordi jeg ikke kunne huske de tre ting jeg skulle, på én gang.

I aften skal jeg til forældremøde, og jeg bliver ved med at høre et vers fra et digt af Tove Ditlevsen i mit hoved. Det er noget med "Jeg kan ikke gå til forældremøde". Jeg kan ikke huske det præcist, og jeg kan heller ikke huske mere, men jeg er sikker på at det er Tove Ditlevsen, der har skrevet det, og at det står midt i en tyk, grøn bog, hvor også digtet med "Der bor en ung pige i mig, som ikke vil dø" står. Og jeg er også ret sikker på at det handler om hvor svært det er at gøre alle de ting som flertallet gør uden at stille spørgsmålstegn ved dem, når man nu ikke ligner flertallet. Jeg kan heller ikke, altså gå til forældremøde, og jeg plejer altid at krybe udenom, men i dag er der kun mig til det, og så må jeg jo hellere gå over og se de nye giraffer og hilse på dem og høre hvad de har at sige. Det bliver sikkert også godt nok. De kan jo ikke gøre for at jeg engang har læst Tove Ditlevsen.

8 kommentarer:

Anne Thompson sagde ...

Næ, det kan de vel ikke. På den anden side er du nok ikke den eneste, der har? Jeg håber, det går godt! Og at batterierne får en chance for at lade op også i aften!

Janne Møller Olsen sagde ...

@Anne
*
Nej, jeg er nok ikke den eneste ;-). Nu er det overstået, og det var selvfølgelig ikke nær så "slemt" som forventet, faktisk helt hyggeligt. Jeg har det bare med at gå i koma ved tanken om fx at risikere at skulle præsentere mig for en forsamling. Det er vist godt jeg ikke har dit job ;-). Og tak for ønskerne, Anne - nu lader jeg op igen ;-).

Solrun Koivuneva sagde ...

Har også den slags dage, hvor der skal ekstra stærk kaffe til og to turer i byen. Mig ikke li den slags dage :)

Jeg gider godt nok heller ikke de forældremøder - og så skal jeg både afsted som forældre OG som lærer. Desværre oplever jeg for tit at jeg lige så godt kunne være blevet hjemme.

Janne Møller Olsen sagde ...

@Solrun
*
Den slags dage - åhja ;-).

Jeg kan sagtens forestille mig at det ikke er særligt sjovt at have en dobbeltrolle i forbindelse med forældremøder, og I har sikkert flere af dem end i folkeskolen hvor der kun er afsat tid til ét forældremøde pr. skoleår nu - det er lige til at overleve (griner). Nej, forældremødet i går var der ikke noget galt med. Et helt nyt team af lærere præsenterede sig på velforberedt, engageret og helt relevant vis, og vi forældre fik aftalt de få ting som vi gerne vil finde fælles fodslag omkring: Alkoholpolitik og (fortsat) god dialog omkring vores børn og deres eventuelle konflikter/problemer/udfordringer. Så det kan jeg ikke klage over, mit "forældremødeproblem" bor vist mere hos mig ;-).

Madame sagde ...

Åh hvor jeg kender det med, at nogle sætninger sidder fast i hukommelsen og dukker op ved en association. Jeg håber, det gik godt til forældremødet i går, Janne!

Rigtig god weekend til dig.

Janne Møller Olsen sagde ...

@Madame
*
Ja, det er lige præcis det, med associationer. Og da jeg først havde skrevet det, havde det virkelig bidt sig fast, så jeg måtte lige søge på nettet og se om bogen virkelig var grøn - det var den, mestendels ;-). Jeg skal se om jeg kan finde digtet, så jeg kan se hvad det er for en tanke der har lagret sig så dybt - jeg tror der er en hund begravet her ;-).

Tak, det gik fint, som jeg lige skrev ovenover til Solrun mens du skrev til mig, tror jeg ;-).

Også rigtig god weekend til dig, Madame - du må ud på cyklen ;-). (Og Chris er meget præsent her da min mand arbejder på en vis chokoladefabrik - nyd podcastet).

dax2 sagde ...

Nu forstår jeg bedre den næste historie om hvordan du strukturerer og tænker og husker.

Forældremøder set fra lærersiden er nogle vigtige kontaktflader, som dog ikke er så lette at håndtere fordi man slet slet ikke kan nå at kende alle deltagere lige grundigt. En god klasselærer kan selvfølgelig gøre meget, men forældrene er stadig mærkeligere end børnene. Hvis nu en som Tove Ditlevsen har svært ved at vise interesse ved forældremøder, så kan en lærer godt mærke det og måske endda hjælpe lidt på det ved at finde berøringspunkter. Men der findes forældre, som er ligeglade med deres børn, og forældre, som ikke forstår at deres børn oplever det samme som de oplevede som børn - det kan lærerne ikke afhjælpe ved et forældremøde.

Janne Møller Olsen sagde ...

@dax2
*
Ja, det var en lille føljeton der kom ud af de her to indlæg :-).

Forældremøder er en genre for sig med sine muligheder og begrænsninger. Jeg tror man skal passe på ikke at forvente for meget eller det forkerte af dem; til gengæld har jeg ikke svært ved at værdsætte dem for det jeg synes de især kan: 1) samle folk så man får set hinanden i øjnene og får en fornemmelse af at man hører til i en gruppe, såvel lærere som forældre, og 2) til dels formidle lærernes intentioner og holdninger netop gennem den personlige tilstedeværelse snarere end gennem rammeplaner osv. som man lige så godt kunne læse på forældreintra. De to ting synes jeg ikke man skal underkende. At man så sidder og sover lidt når de gennemgår årsplanen alt for minutiøst, det er en anden sag .. ;-).

En tredje ting jeg synes er vigtigt at huske: Det er ikke udelukkende lærerne der skal sørge for at et forældremøde er godt og gavnligt - det er alle deltagernes ansvar, dermed også forældrenes - ligsom det er forældrenes ansvar at udvikle sig som forældre, og ikke lærernes. Eller samfundets. Synes jeg, men jeg har måske nok ret rabiate holdninger på det punkt ;-).

(Jeg ved i øvrigt ikke helt om man skal tro at Tove er identisk med digterjeget her, men hun tegner i hvert fald et portræt af en person som ikke gider de der forældremøder, blandt andet. Og i øvrigt også en person som jeg kan meget klart kan genkende i mig selv - selvom jeg efterhånden har fundet den gyldne middelvej mht. aftaler, rygning og alkolhol osv., apropos kommentarerne til næste indlæg ;-))

Send en kommentar