3. juli 2010

Jungletrommetrommen

Bare så du ved det hvis du ikke allerede ved det: Blogger har nu en indbygget statistikmåler hvis resultater kan ses hvis du bruger 'Blogger på tegnebordet' som betjeningspanel. Se under "Administrer blogs" øverst, følg linket "status" under den enkelte blog.

Måske har statistikken været der forever, måske er jeg bare sneglelangsom som sædvanlig. Men nu ved du det i hvert fald hvis du tilfældigvis skulle være en endnu langsommere Blogger-blogger end mig.

(Og resultaterne for Jannes sted, ja, dem er der ikke meget at skrive hverken ud eller hjem om. Mine egne besøg på bloggen overstiger det samlede antal besøg af andre (eller har i hvert fald gjort det siden statistikken gik i luften), og det giver da en vis mængde stof til eftertanke, og det vil jeg så praktisere i den kommende tid. Når jeg altså ikke lige bader noget mere i Kattegats livgivende 18 grader varme vand eller sidder lidt mere fuldstændig stille i min have).

11 kommentarer:

Lotte Frodighed sagde ...

Jeg vil gerne med på din statistik :O)
Tak for tippet - jeg anede det ikke! :-)

Janne sagde ...

@Lotte
Tak, Lotte, du er sød :-). Jeg har altid været mere optaget af kvalitet end kvantitet, og der skal ikke mere end én af din slags til før det er det hele værd ;-D.
Jeg er nok allerede med på din statistik, men nu kigger jeg alligevel lige forbi så du er helt sikker ;-).

tosommerfugle sagde ...

Statistikken er en ret ny facilitet, så du er såmænd slet ikke langsom :-)

Hvad resultaterne angår, så skal du huske at statistikken ikke viser alle læsere, men kun dem som går ind og kikker på bloggen som en hjemmeside. Derudover er indlæggene tilgængelige via et RSS feed, som giver læsere mulighed for at følge med i mange blogs, uden hele tiden at checke hver enkelt manuelt. Særdeles praktisk, men en bivirkning er jo så at det ikke tæller som besøg.

Forresten kan sommertiden give et stort fald i antal besøg. Jeg oplever ca. en halvering. Du er jo ikke ligefrem den eneste som dyrker det med badning eller stille havesidning... God sommer!

Janne sagde ...

@tosommerfugle
Godt at vide at jeg ikke er helt bagefter :-).

Jo, jeg ved godt det med feed; jeg læser selv mange, mange blogindlæg via Google Reader, og jeg har også opdaget at jeg kan se hvor mange der abonnerer på mit feed i samme medie - og det trøster mig :-). Jeg får faktisk også via FeedBurner en fornemmelse af hvor mange der læser de enkelte indlæg som feed, men jeg synes den statistik forekommer så usikker og i øvrigt svært gennemskuelig, i hvert fald for mig. Men en fornemmelse får jeg trods alt.

Og det med sommertiden - der har du i hvert fald også en pointe. Jeg griner. Det er jo heller ikke overvældende mange blogge jeg har besøgt den sidste uge, til eksempel.

Så jeg holder humøret oppe, og du skal have rigtig mange tak for lige at kaste et anker ud her og supplere mit manglende matematiske overblik - det er ikke min stærkeste side ;-).

Også god sommer til dig - håber du også har lejlighed til at nyde det gode vejr.

Losarinas mor sagde ...

Jeg fatter ikke halvdelen! Feed, reader osv :-)
Men skidt med det !
Hvis det virkelig interreserede mig, så satte jeg mig vel ind i det :-)
Jeg savner havet !

Janne sagde ...

@Miri
Kære Miri, jeg lider selv af kronisk havsavn, og intet - heller ikke en midlertidig fascination af blogstatistik - kan nogensinde konkurrere med det at komme ud til/i havet for mig ;-). Og der er i hvert fald ingen grund til at bruge energi og tid på noget der ikke interesserer én (i det mindste ikke så længe der ikke er nogle af ens nærmeste involverede, i så fald går man jo af og til til yderlighederne som at være tilskuer til et helt fodboldstævne, fnis). Så tak fordi du alligevel brugte tid og energi på at skrive en kommentar her ;-D.

Janne sagde ...

PS. Miri - nu så jeg lige din kommentar på dit eget sted, og jeg vil lige slå helt fast at jeg mente at jeg af og til er tilskuer til hele fodboldstævner for min ene søns skyld, selvom jeg roligt kan slå fast at jeg ikke fatter en meter af det spil, endsige interesserer sig for det. ;-).

Marian sagde ...

Havet heroppe venter på dig, Janne, (og også en god kop mokka) :)

Kvalitet i stedet for kvantitet, nemli'! Selv om dine indlæg ikke altid har afhandlingslængde (som mine godt kan ha', indimellem), så er de jo ikke ligefrem af "læs let" kategorien. De sætter tanker i gang, og det er det, jeg så godt kan lide ved din blog. Ren underholdning er der så meget af i forvejen.

Janne sagde ...

@Marian
Jeg ved og husker, med havet og mokkaen - jeg er på vej ;-D.

Jeg er meget glad for det du skriver om at mine indlæg sætter tanker i gang. Selvom jeg mærker at de bliver læst på flere planer - og det er helt o.k., for vi mennesker opfatter tingene så forskelligt - så vil jeg da ikke lægge skjul på at jeg i hvert fald ikke skriver for underholdningens skyld, og at det er den største glæde for mig at vide at der er mennesker som dig derude der kan læse i dybden. Så er det hele som det skal være ;-). TAK, Marian.

dax2 sagde ...

Det vigtigste er vel at man får feed-back på en eller anden måde. Wordpress har også en statistik, og den viser at der kommer nogen forbi, så at sige, og sorterer søgemaskiner og den slags fra. Men bare der er en eller to, der har skrevet en kommentar, så føler jeg at det er umagen værd at anstrenge sig for noget smukt eller noget der kommer tæt på.

Janne sagde ...

@dax2
Jo, det er vigtigt at man får en eller anden form for feed-back - det tror jeg på en måde er et helt grundlæggende, menneskeligt behov fordi det fortæller os at vi ikke er helt alene i vores egen lille verden, men har forbindelse til andre mennesker. Sådan i yderste konsekvens, så ville jeg tage det som et vink med en vognstang om at jeg var gået helt ind i min egen verden hvis der ikke var én eneste læser af denne blog, og at jeg måtte gøre noget ved min måde at kommunikere på, se og opfatte mig selv og andre på eller noget helt tredje - ikke fordi jeg skal skabe en forretning med kunder i butikken, men fordi jeg som menneske er et socialt væsen med sociale behov og forpligtelser. Tror jeg nok lige nu, i hvert fald, men det er vist ikke helt så ligetil at komme til bunds i, kan jeg mærke.

Jeg bliver altid meget glad for kommentarer fordi det er sådan et konkret og synligt tegn på at nogen har taget imod hvad jeg prøver at give. Men på den anden side, så har jeg det selv sådan at jeg ikke skriver særligt mange kommentarer. Jeg læser tit og tænker "nej, hvor fint" eller "hmm, det var da en ny og klog vinkel" osv., men det er ikke altid jeg har noget at sige højt til det. Samtidig kan andre mennesker, som jeg har en relation til, være meget nærværende for mig selvom de ikke siger noget eller er fysisk til stede - jeg behøver så at sige ikke de meget tydelige tegn for at føle mig forbundet, og jeg går måske i lidt rigelig grad ud fra at andre er ligesom mig og heller ikke har brug for at jeg siger noget for at vide at jeg er der. Eller noget i den stil.

Det er ret komplekst, det her, efter min mening, og de der blogstatistikker .. jeg tror jeg må konkludere at jeg har det meget ambivalent, hvis ikke "multivalent" ;-), med dem. Så er der noget at grave i, og ikke ti vilde heste kan som sædvanlig afholde mig fra det ;-).

Send en kommentar