22. april 2010

Om badebolde, blandt andet

Jeg har på fornemmelsen at Debbie Ford og hendes formidling af det frigørende i at bevidstgøre og integrere sin skygge er temmelig meget oppe i tiden. Jeg synes i hvert fald jeg støder på det alle vegne. Men måske er det lige som når man er gravid, så ser man også gravide kvinder overalt.

I dag faldt jeg lige over denne her artikel af Anette Schou Frandsen på Liv & Sjæl, og den er altså herlig: Elsk dine skyggesider og sæt dig selv fri.

Det løser nok ikke verdenssituationen at læse den artikel, men måske kan man få åbnet sine øjne en smule mere mens man smiler lidt med sig selv. Jeg overgav mig i hvert fald da jeg nåede til dette billede i artiklen:
"Få styr på dine badebolde 
Forestil dig at de følelser, der er lukket nede hver især er repræsenteret af en badebold med følelsen skrevet på. Jalousi, vrede og nysgerrighed. Da du ikke har lyst til at blive konfronteret med nogen af disse følelser, forsøger du hele tiden at holde dine tre badebolde nede under vandoverfladen, så andre ikke opdager, at du har de egenskaber. Du skammer dig jo lidt over, at du besidder disse egenskaber, indrøm det bare. Dertil kommer al den energi det koster at holde tre oppustede badebolde nede under vandoverfladen. Prøv næste gang du skal i svømmehallen. Det er en ret svær øvelse. 
(...)"
Øh ja. Det kan den habilt svømmende svømmeinstruktør ved tastaturet skrive under på. Ret svær og meget udmattende. Og vist ikke værd at kæmpe for at være god til.

2 kommentarer:

Losarinas mor sagde ...

Kender godt den følelse at møde det man selv er optaget af, alle vegne :-)
Og det billede med badeboldene :-)

Janne sagde ...

Miri, åhja, præcis sådan. Nogle gange bliver jeg lidt bekymret for min tilbøjelighed til at fokusere, i værste fald er det nærmest som en slags skyklapper.

Og badeboldene .. jeg kan mærke rent fysisk i kroppen når jeg tænker på billedet, hvor krævende det er.

Send en kommentar