17. marts 2010

Med vandet som bærende element

Hvad er vigtigst?
  • At kunne forklare eller at kunne forandre?
  • At lave gode præstationer eller at have gode relationer?
De to spørgsmål har udkrystalliseret sig efter en formiddag med P1-podcasts som rigtignok handlede om meget mere end dét, men alligevel .. Jeg ved selvfølgelig godt hvad de "rigtige" svar er for mig, men lever jeg dem? Lur mig om jeg ikke tænker ét og gør noget andet.

Det startede egentlig med at jeg kom til at tænke på en kvinde jeg engang kendte og holdt af. Hun begyndte at male akvareller, og med risiko for at forsimple historien vil jeg mene at det førte til at hun forlod mand og barn og flyttede til den anden ende af landet for at male og være sammen med en ny mand som forstod at hun ville male og ikke være portvagt eller serviceassistent eller hvad det nu var hun arbejdede som når hun ikke lavede mad eller vaskede tøj eller ryddede op derhjemme. Og så kom jeg i tanke om at hun, inden hun flyttede så vanvittigt langt væk, forærede mig en æske med de fineste, håndplukkede akvarelfarver. Vel sagtens fordi hun gerne ville dele sin glæde med mig, tænker jeg. Der står WINSOR&NEWTON på æsken - det ved jeg til gengæld med sikkerhed, for jeg har fundet den frem igen fra en kasse i kælderen. Gulnet på ydersiden, men med næsten helt ubrugte farvebrikker indeni.

I dag er en god dag at tage imod hvad en gammel ven prøvede at dele for 20 år siden!, tænkte jeg. Måske med lidt god radio i ørerne samtidig. Og så blev det til at formiddagen gik med at blive en hel del klogere først og fremmest på min egen glæde, men også på mine egne begrænsninger, hø, og på de to store spørgsmål som jeg skrev allerøverst.




8 kommentarer:

Lotte sagde ...

Janne, er det dig som har malet akvarellen? Det er rigtig smukt! Sirlige farver og en skøn, skøn enkelthed!
Og sikke et tankevækkende indlæg! Dér ramte du godt nok lige noget, som er i mine tanker i dag. Det ku jeg snakke længe om. Måske i et indlæg, en dag. Tankevækkende historie! TAK! :)  

Janne Møller Olsen sagde ...

Jo. Lotte, det er mig der har malet. Tak :)  - I wish I was there eller noget.

Og jeg tror da lige vores tanker har krydset det samme spor i dag, vi må nærmest have siddet og tænkt på det samme på samme tid, det er altså lidt syret. Og meget berigende, synes jeg. Så bare tak til dig også ;) .

Losarinas mor sagde ...

Når jeg skal skrive i dit kommentarfelt, står der ; Hvad tænker du på.. Og jeg tænker, at jeg er helt forelsket i dit lille maleri !
Og dine ord, får mig til at tænke på , hvor vigtigt det er at handle på sine drømme.
Tak :)

Janne Møller Olsen sagde ...

Miri, tak for dine ord, jeg bliver helt overvældet  :) .
Og ja,  det er vigtigt at følge sine drømme, hvis man ellers lige kan mærke hvad man drømmer om, det kan godt knibe lidt for mig hvis jeg skal være helt ærlig. (Det med når det føles som om ens liv er sat i parentes, det er måske lige netop et udtryk for at man ikke har haft overskud eller mulighed eller hvad ved jeg til at mærke og følge sine drømme. Den slags parenteser kender jeg i hvert fald alt til ;) . Og nu skrev jeg det her i stedet for hos dig, for jeg følger jo med, men bliver lidt genert over alle dem der siger noget og lytter med. Her er vist mere fred og ro, her kommer ikke så mange forbi, haha).
Bare tak, Miri.

Krutters Krøller sagde ...

Hold da op! Superdejligt indlæg til tænketanken... *S*
Jeg ved godt, hvor jeg er iht. det øverste spørgsmål, men havde ikke tænkt det før nu... Tak!
Rina

Janne Møller Olsen sagde ...

Kære Rina, tak for dine ord :) . Det er godt med lidt input til tænketanken ind imellem, især hvis det paradoksalt  nok kan få en til ikke at skulle og ville forklare alting, men snarere give mod til at forandre det man har behov for skal blive anderledes uden så mange spekulationer. Tænker jeg, hø.
(Og jeg elsker Cohen-citatet øverst på din blog - det er så sandt som det er sagt).
Janne

Camilla sagde ...

SKØNT, smukt billede - fornemmer næsten processen, med forsigtigt at finde denne gemte skat frem, forsøge sig ud i den malende kunst - med tanker på din kære veninde og livskloge ord i ørerne....

Hav en dejlig dag - Camilla

Janne Møller Olsen sagde ...

Kære Camilla, ja, det er lige sådan det var, tænk sig at du kan fornemme det :-). Jeg opdagede godt nok at teknikken liiiige var lidt svær at få styr på, men skidt med det, processen er alfa og omega for mig.

Også en rigtig dejlig dag til dig - tak fordi du kom forbi :-).

Janne

Send en kommentar