23. november 2009

Bilkørsel

En veninde fortalte mig engang om en novelle hvor en person har en herlig køretur hjem fra arbejde i sin bil. Han nyder virkelig turen og tankerne, og måske også musikken og minderne, det husker jeg ikke.

Da han kommer hjem ser han i fjernsynet at der har været en række uheld på præcis den rute han selv har kørt. Og da politiet ringer på døren, erfarer han til sin store forbløffelse at hans kørsel har været den direkte årsag til alle uheldene.

Se, det kunne godt være mig. Er jeg bange for.

Alene af den grund er jeg ikke særligt glad for at køre bil. I dag er det bare uheldigvis mig der har tjansen med at hente og bringe, og jeg sidder lige her 10 minutter før jeg skal ud på min andensidste tur af fire, og samler mod.

Og tænker på den novelle.

Og glæder mig til jeg forhåbentlig kan gå i seng senere i aften uden at politiet har ringet på.

5 kommentarer:

Tina Charlotte Møller sagde ...

Ja, ganske uforvarende og uden at bemærke det kan man komme til at såre andre.

Novellen, din veninde fortalte om, er forresten skrevet af Pia Juul. Jeg læste den i sommer. Den findes enten i samlingen Dengang med hunden - eller i Mit forfærdelige ansigt. Jeg tror, det er i den førstnævnte. (Hvis du skulle få lyst til selv at læse den. Jeg anbefaler hende varmt.)

Janne sagde ...

Tina, præcis! Det er lige præcis det (selvom jeg vitterlig heller ikke bryder mig om at køre bil).

Og hvor er jeg glad for at få at vide hvem der har skrevet den novelle. Det havde jeg ingen erindring om; pludselig var jeg bare tilbage i vores sommerhus for flere år siden sammen med en veninde og bøger og ord og grin og dybe tanker ..

Pia Juul - har hun ikke lige udgivet noget nyt, eller blander jeg noget sammen? Jeg får en fornemmelse af at noget maser sig på for at komme til orde, jeg må hellere lytte ..

Tak!

Janne sagde ...

PS. Jeg tror novellen det er rigtigt at findes i Dengang med hunden. Biblioteket havde kun Mit forfærdelige ansigt hjemme, og den har jeg bladret igennem hurtigt uden held. Nu venter jeg på at den anden kommer hjem :-).
(Det er lidt sjovt at du kunne genkende den ..).

Tina Charlotte Møller sagde ...

Pia Juul udgav tidligere på året romanen Mordet på Halland, som hun nu har modtaget Danske Banks Litteraturpris for. Jeg har anmeldt bogen på Sentura. Se: http://www.sentura.dk/juul_anmeldelse.html

Janne sagde ...

Nå sådan :-). Jeg må helt sikkert dykke ned i Pia Juuls bøger, som du beskriver dem må det lige være noget for mig.

(Og sikke en mærkelig sætning jeg har fået lavet ovenfor, ordet 'novellen' er vist smuttet ind på en forkert plads. Jeg må have været meget ivrig da jeg skrev :-)).

Send en kommentar